حجاب در اديان الهي - صفحه 238

عفّت ورزيدنِ مردان نسبت به زنان مردم

پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:
نسبت به زنان مردم، عفيف باشيد تا زنان شما عفيف بمانند.۱

دورى جستنِ مردان از چشم چرانى

از امام صادق عليه السلام نقل شده كه مى فرمايد:
چشم چرانى، تيرى است مسموم از تيرهاى شيطان؛ چه بسا نگاهى كه حسرت هاى طولانى را درپى دارد.۲

در نگاه فقيهان و دانشمندان مسلمان

همان طور كه اشاره شد، حجاب، از ضروريات اسلام است و تمام فرقه هاى اسلامى، آن را واجب مى دانند و در اين كه زنان بايد به هنگام اداى نماز و در حضور مردان بيگانه، موى سر و تمامى اندام خود را به استثناى صورت و دست ها (از مچ به پايين) بپوشاند، اتفاق نظر دارند؛ البته شافعيان و برخى از علماى شيعه ، پوشاندن صورت را نيز براى نماز خواندن در حضور بيگانگان، لازم شمرده اند.
پايان اين نوشتار را به چند پرسش از امام خمينى(ره)، در مورد حجاب و حدّ آن و پاسخ هاى ايشان ـ كه مى تواند نشانگر نظرات دانشمندان مسلمان باشد ـ ، اختصاص مى دهيم:
پرسش : آيا حجاب از ضروريات اسلام است و منكر آن و كسانى كه به اين دستور الهى مخصوصا در جامعه اسلامى بى اعتنايى مى كنند، چه حكمى دارند؟ پاسخ : اصل حكم حجاب ، از ضروريات است و منكر آن، حكمِ منكر ضرورى را دارد و منكر ضرورى، محكوم به كفر است، مگر اين كه معلوم باشد كه منكر خدا يا رسول نيست. پرسش : حدود حجاب اسلامى براى بانوان چيست؟ براى اين منظور، لباس آزاد و شلوار و روسرى كفايت مى كند؟ و اصولاً چه كيفيتى در لباس و پوشش زن در برابر افراد نامحرم بايد رعايت شود؟ پاسخ : واجب است تمام بدن زن بجز قرص صورت و دست ها تا مچ، از نامحرم پوشيده شود و لباس مذكور اگر مقدار واجب را بپوشاند، مانعى ندارد؛ ولى پوشيدن چادر، بهتر است و از لباس هايى كه توجّه نامحرم را جلب كند، بايد اجتناب شود. ۳

1.وسائل الشيعة، ج ۱۴، ص ۱۴۱.

2.همان، ج ۱۴، ص ۱۳۸.

3.احكام بانوان، محمد وحيدى، قم : بوستان كتاب ، ص ۳۷.

صفحه از 240