معرفى مجله « الاحمديه » - صفحه 171

دكتر بدوى عبدالصمد و دكتر محمد أحمد الزين هستند.
شماره هجده اين مجله (كه در رمضان 1425 به چاپ رسيده است) ، به موضوعات و مباحث حديثى اختصاص دارد و در 502 صفحه ، ارائه گرديده است. اين شماره داراى يك سر مقاله و نه مقاله در موضوعات فقه الحديث ، رجال و احياى نسخ خطى است كه معرفى هر يك در ذيل خواهد آمد. در پايان نيز چكيده مقالات، به زبان انگليسى آمده است.

مقاله اول : شرح حديث «لاتزال طائفة من أمّتى ظاهرين على الحقّ»

ابراهيم عبداللّه السّلفى
انگيزه نويسنده از نگارش اين مقاله و اهميت موضوع آن را از ديدگاه وى ، آن چنان كه از كلمات وى برمى آيد ، مى توان اين گونه بيان كرد كه اولاً تأويل درست و روشنى از اين حديث ارائه نشده است و برخى از اين رهگذر ، به ناحقّ ، آن را بر خود تطبيق داده اند و دوم آن كه با روشن شدن معناى حديثْ امت اسلام را با شأن و عظمت خويش آشنا سازد و از اين خمودى و عدم تحرّك بيرون آورد. از اين روست كه وى دست به كوششى فقه الحديثى زده ، تا پرده از معانى حديث فوق بردارد و براى رسيدن بدين مطلوب ، چندين مرحله را طى كرده است: در وهله اول ، به بررسى «قطعى الثبوت» يا «ظنى الصدور» بودن حديث پرداخته است. در اين قسمت ، طرق و اسانيد گونه گون حديث را در كتب ستّه ، با رسم نمودارهايى ويژه آورده است. اين نمودارها به گونه اى است كه طبقه روات و نوع تحمّل و دريافت حديث را در نقل هاى مختلف آن نشان مى دهد. علّت اكتفاى وى به كتب ستّه آن است كه از ديدگاه وى ، قطعى يا ظنى الثبوت بودن هر حديثى با استفاده از بررسى اسانيد آن ، در همين كتب اثبات مى شود و نياز به بررسى آن در ساير كتب حديثى نيست.
با استفاده از بررسى اسانيد حديث ، تعداد راويان را در طبقات صحابه ، تابعين ، اتباع تابعين و تبع الاتباع به دست آورده ، تواتر حديث را به اثبات مى رساند. در مرحله بعد ، به گزارش الفاظ و متون حديث مى پردازد و نقل هاى مختلف آن رااز دوازده صحابى مى آورد. ذيل روايت هر صحابى ، ابتدا الفاظ و متون موجود در صحيحين آورده

صفحه از 186