شرح حال امامزادگان ری - صفحه 27

(1)

شرح حال امام زاده عبداللّه عليه السلام ۱

شرح حالات طهار رافضات [كذا] حضرت امام زاده عبداللّه كه مرقد منوّرش در قرب روضه مطهّره حضرت عبدالعظيم عليه آلاف التحيّة و التسليم مزار مسلمين است، و چون سلسله اجداد امجاد آن بزرگوار به حضرت سيّد سجاد عليه السلام اتّصال مى يابند و از اغصان آن شجره طيّبه و دوحه مباركه مى باشند لهذا اجداد بزرگوار آن جناب را بعد از حضرت سيّد سجّاد به ترتيب نگارش مى دهد پس از آن به ذكر احوال آن امام زاده لازم التعظيم مى پردازد بعون اللّه و حسن توفيقه.

علىّ بن علىّ بن الحسين بن علىّ بن ابى طالب عليهم السلام

مكنّى به ابوالحسين يا ابوالحسن است. مادرش امّ ولد، سنّ مباركش به روايتى سى سال و به قولى سى و هشت سال بود و در ينبع رحلت كرده در همان جا مدفون شد.

1.شرح حال امامزاده عبداللّه در نسخه كتابخانه ملى ملك شماره ۱۰۵/۶۱۵۱ ، در ابتداى شرح حال حضرت امامزاده عبداللّه ابيض نوشته شده: «رساله در احوال عبداللّه ابيض، از تأليفات نواب اشرف والا، اعتضاد السلطنة عليقلى ميرزا ـ دام اقباله العالى ـ ، وزير علوم و صنايع و تجار و معادن، ابن خاقان مغفور فتحعلى ـ شاه نوراللّه مضجعه ـ ، نزديك به مزار كثيرالأنوار، حضرت عبدالعظيم ابن عبداللّه بن حسنى ـ عليه و على آبائه آلاف التحيّة و التسليم ـ مرقد مطهر امامزاده عبداللّه است، كه در اين دولت ابد مدّت عمارت شده و گنبد مطهر را رجال دولت كاشى نمودند، ولى نسب اين بزرگوار چنان كه بايد از اخبار واضح باشد، بر اغلب ناس از عام و خاص پوشيده و پنهان است، لهذا شرحى از احوال و نسب اين بزرگوار به رشته تحرير كشيده:...». اين نسخه تفاوت هايى با ساير نسخه ها دارد.

صفحه از 136