شرح حال امامزادگان ری - صفحه 39

شرح حال امام زاده حمزه عليه السلام

امام زاده حمزه عليه السلام كه مرقد منوّرش در جنب روضه متبرّكه حضرت عبدالعظيم ـ عليه آلاف التحيّة و التّكريم ـ واقع است، در اين كه وى از اولاد حضرت امام همام موسى بن جعفر عليه الصلوة و السّلام است، احدى از نسّابين را شبهه نيست، ولى اختلاف در اين است كه رشته نسب وى بلاواسطه به آن حضرت اتّصال يابد و يا به يك واسطه يا دو واسطه به آن حضرت مى رسد؟!
و عبارت زيارتنامه حضرت عبدالعظيم نيز مجمل است و رافع اشكال و مانع ايراد نيست چه عبارت زيارت آن حضرت اين است: يا نور المشرق المضى ء الانور و يا زائر قبر خير رجل من وُلد موسى بن جعفر. چه ولد بر اولاد بلافاصله و مع الفاصله هر دو اطلاق مى شود.
و از اين كه در احوال حضرت عبدالعظيم ذكر شد كه، علماى انساب، در كتب خود ذكر نموده اند كه آن حضرت زيارت مى كرد قبر شريف يكى از اولاد امام موسى كاظم عليه السلام و نسب شريف آن حضرت را تعيين نكرده اند؛ معلوم مى شود كه اين اشتباه براى ايشان نيز بوده و الاّ بايستى تصريح نمايند كه وى پسر بلاواسطه امام موسى كاظم عليه السلام است. و مبناى اشتباه و منشأ اختلاف، آن است كه اولاد آن حضرت بنابر روايت بيشتر از علماى انساب شصت نفرند، سى و هفت دختر و بيست و سه پسر، غير از اينهم روايات بسيار است.

صفحه از 136