شرح حال امامزادگان ری - صفحه 56

نقد از وى به مصادره گرفت، آن گاه به حبسش فرمان داد مدت دو سال و دو ماه محبوس ماند تا نود هزار تومان ديگر تسليم كردند و خلاص يافت.
از نوادر وقايع و غرايب حكايات وى يكى آن است كه؛ روزى به بغداد در ديوان ابوشجاع عضدالدوله ديلمى با وزير اعظم عضدالدوله عبداللّه نشسته بود دست خطى از عضدالدوله در خطاب وزير بيرون آمد كه فرستاده قرامطه به كوفه رسيد برعهده گماشتگان حكومت فرمانى بنويس كه اسباب پذيرايى و مقدمات ورود آن رسول را تهيّه كنند.
وزير دستخط عضدالدوله بخواند و به نزد شريف جليل انداخت و گفت كس به كوفه فرست كه رسوم ميزبانى رسول و مايحتاج نزول و توقف وى فراهم كنند آن گاه وزير به مهمى كه قبل از صدور دستخط در ميان داشت مشغول شد.
چون ساعتى بگذشت ملتفت شريف جليل شد كه همچنان نشسته است گفت: ايها الشريف! اين امر نه از آن ها است كه قابل مسامحت باشد از چه همى ساكت نشسته و از پى تقديم اين حكم برنخيزى؟ گفت: فرستادم و خبر دادم تهيه اسباب نيز رسيد وزير به حيرت شد و گفت تو هنوز از جايى كه نشسته هنوز برنخواسته اى اين سخن چگونه گويى؟! گفت: مرا در بغداد طيورى است كوفيه؛ و در كوفه طيورى است بغداديه؛ بگفتم تا فرمان وزير با يكى از طيور كوفيه به كوفه فرستاده جواب با يكى از طيور بغداديه رسيد كه اينك به تهيه اسباب مشغول شديم و انتظار ورود رسول مى بريم. حاضران از اين معنى عظيم در تعجب شدند. سادات بنى خزعل جميعا از نسل شريف جليلند.

حسين بن زيد بن علىّ بن الحسين عليهماالسلام

جدّ ششم طاهر بن محمد مادرش امّ ولد است. هنگام شهادت پدرش زيد كودكى هفت ساله بود. در عداد اصحاب حضرت امام ابى عبداللّه جعفر بن محمد الصادق عليه السلام

صفحه از 136