شرح حال امامزادگان ری - صفحه 41

بالجمله سلاطين صفويّه در سوسفيد ترشيز در مقبره ابوالقاسم حمزه بقعه عاليه بنا نهاده و موقوفات زياد قرار داده بودند كه اكنون آن آثار باقى است.
اگر قول اسكندربيگ منشى و ادّعاى صفويه را قبول كنيم؛ فرزند بلاواسطه امام موسى كاظم در سُوسفيد ترشيز است و اين امام زاده حمزه ى مدفون در رى، فرزند مع الواسطه خواهد بود، چه اولاد آن حضرت سواى حمزة بن موسى الكاظم، حمزة بن حمزة؛ و حمزة بن حمزة بن حمزة نيز هست.
چنان كه شهاب الدّين حسنى در كتاب عمدة الطّالب فى نسب آل ابى طالب ۱ ذكر نموده، ولى حاجى ميرزا محمّد اخبارى در رجال ۲ خود گويد كه؛ حمزة بن موسى الكاظم الهاشمى در رى مدفون و مرقدش زيارتگاه مسلمين است و هم مصنّف كتاب مشجرات گويد كه؛ حمزه مدفون در رى، حمزة بن موسى است و عبارت عمدة الطالب را مى توان تأويل كرد به اين كه گفته «حمزة بن حمزة به خراسان رفت»؛ ممكن است حمزه مدفون در سوسفيد ترشيز حمزة بن حمزه باشد، ولى سلسله احفاد شهاب الدين و رشته اولاد حمزة بن موسى را بدان نهج بيان نموده كه با عبارت اسكندرنامه بيك منشى در اوّل عالم آرا مطابق و موافق است و اين خود مقوّى قول اسكندربيگ است.
«قد فرغ من تسويد هذا النسخة الشريفة فى يوم الاربعاء احدى و عشرون من شهر محرم الحرام سنة 1296 اقلّ الكتّاب مسيح كمره اى».

1.عمدة الطالب، ص ۲۲۸.

2.براى اطلاع در اين ارتباط و اختلافات و اقوال موجود رجوع كنيد به كتاب امام زادگان رى تأليف محمد مهدى فقيه بحرالعلوم، جلد اول، صفحات ۳۳۳ تا ۳۵۷؛ و امامزادگان و زيارتگاه هاى شهر رى، تأليف محمد قنبرى، چاپ كنگره بزرگداشت حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام .

صفحه از 136