شرح حال امامزادگان ری - صفحه 46

برادر اسحاق عريضى را على زينبى از آن نامند كه مادر وى زينب بنت صديقه كبرى است.
جلال الدين عبدالرحمن سيوطى را رساله اى است موسوم به زينبيه ۱ كه ترجمه اولاد و احفاد و اسباط آن حضرت نوشته، در آن رساله گفته: هر جا كه در كتب انساب زينب و زينبيون گفته شود؛ مراد زينب بنت على ابن ابى طالب عليه السلام است. جميع اعقاب عبداللّه جعفر به اين دو پسر پيوسته شود و از غير ايشان عبداللّه را نسلى نيست.
پسر على زينبى را اسحاق اشرف گفتندى تا از عمّ خود اسحاق اطرف ممتاز گردد؛ چنان كه عمر بن على بن الحسين را اشرف و عم پدرش عمر بن على بن ابى طالب را اطرف ناميدند براى امتياز.
و سرّ اختصاص اسحاق بن على بن عبداللّه و عمر بن على بن الحسين به اشرف و اختصاص اسحاق بن عبداللّه بن جعفر و عمر بن على ابن ابى طالب به اطرف آن است كه آن اسحاق و عمر افتخار پدر بزرگوار است با شرافت صدّيقه طاهره فراهم داشتند ولى اين اسحاق و عمر را بر مباهات نسب بر پدر مزيدى نبود كه مادر هر دو ام ولد است؛ فلا جرم آن دو بزرگوار كه دو جهت افتخار جمع داشتند اشرف خوانند و اين دو را كه از طرف واحد مباهات بود اطرف ناميدند.
حسن بن محمّد را كه در سلسله اجداد زينب زن طاهر بن محمّد گذشت.
صدرى از بهر آن گويند كه به صدر منسوب است و آن موضعى است نزديك مدينه طيبه. صدريون از آل زينب نسل حسن صدرى باشند. جمعى از ايشان در مدينه رسول بودند و گروهى در شهر رى چنان نمايد زينب مادر مطهّر ابن طاهر از آن گروه است.

1.رساله زينبيه.

صفحه از 136