شرح حال امامزادگان ری - صفحه 51

و ديگر از پسران يحيى، محمد بن يحيى است كه او را محمّد اقساسى گويند. فرزندان محمّد اقساسى همه از عظماى اشراف و كبراى سادات بودند. از سه پسر نسل گذاشت؛ احمد موضح، على زاهد، محمّد اقساسى؛ اولاد احمد موضح كمند.
سيّد رضى الدين نسابه گفته؛ در سال ششصد و هفتاد هجرى قومى از ملك عجم وارد مشهد شريف شدند مدعى بودند كه ايشان به واسطه على بن محمد با محمد اقساسى پيوند يابند و اين دعوى، نزديك مدققين علم انساب باطل است؛ چه نسل محمد اقساسى از على بن محمد منقرض شد و از وى پس جميع آن گروه در نسب خويش كاذب و مبطلند.
و امّا علىّ زاهد بن محمد اقساسى از دو پسر فرزند ارجمند گذارد: يكى ابوالطيب احمد بن على زاهد كه سلسله بنى قرة العين كه در ملك واسط سكنى دارند اولاد او باشند؛ و اين طايفه را بنى قرة العين از بهر آن گويند كه جدّه ايشان مادر ابوالطيب احمد قرة العين نام داشت و او جاريه روميّه بود.
و ديگر ابوجعفر محمد بن على زاهد كه از دو پسر نسل گذارد احمد بن محمد كه به لقب صعوه مشهور است سادات بنى صعوه به او منسوبند و ابوالقاسم حسن اديب و او پدر ابوالحسن محمد معروف به كمال الشرف است كه شريف علم الهدى به عهدى كه به منصب نقابت نقبا و امارت حاجّ استقلال يافت نقابت كوفه و امارت حاج به وى ارزانى داشت و او چند سال با مردم آفاق حج گذارد نقابت و جلالت در دودمان او باقى ماند.
امّا محمد اقساسى جدّ بنى جواذب و بنى زيرح است. چون محمد پيش از آن كه ولادت يابد پدر او محمد اقساسى درگذشت، لهذا نام پدر بر وى گذاردند و هم به لقب پدر شهرت يافت.
و ديگر از پسران يحيى، حسين زاهد بود و او را نسلى است اندك از آن جمله است. محمد بن يحيى بن ابى طالب حمزة النقيب ابن محمد بن حسين الزاهد.

صفحه از 136