امامزادگان معروف ری - صفحه 171

مقاله نهم

[حضرت بى بى زبيده و شهربانو]

در بيان حضرت زبيده خاتون آن مخدره محترمه بلا شبهه سيّده و امام زاده و قبر او مزار شيعه است. و ليكن آنچه ما بين مردم معروف است كه صبيّه حضرت خامس آل عبا سيد الشهدا صلوات اللّه و سلامه عليه است بى اصل است به وجوه و دلائل چند:
اول اين كه از محدّثين و مورخين و نسّابين از اهل سنّت و شيعه از اماميّه و زيديّه و غير هم آمدن صبيّه از صباياى حضرت به رى را ذكر ننموده است، با اين كه امثال اين مطالب و اقلّ آن را متعرض مى شوند و ذكر مى نمايند.
دوم اين كه بنابر مشهور در احاديث و اخبار و تواريخ، از حضرت «صلوات اللّه و سلامه عليه» نمانده است مگر دو دختر و يك پسر. و اعقاب حضرت از يك پسر و دو دختر است چنانچه اعقاب حضرت مجتبى صلوات اللّه و سلامه عليه از دو پسر و يك دختر است. و دو دختر فاطمه زوجه حسن مثنى بود و سكينه معقوده ابوبكر بن حسن يا عبداللّه بن حسن بنابر روايت بعضى بود، و قبل از زفاف در ركاب عموى بزرگوار خود شهيد شد و هيچيك از اين دو مخدره محترمه به رى نيامده است.
سوم آن كه از احدى از ائمّه از حضرت امام زين العابدين تا آخر ايشان نقل نشده است كه چنين كسى از ما در رى است و او را زيارت كنيد، چنانچه در حقّ حضرت عبدالعظيم وارد شده است، از ايشان در حق فاطمه عليهاالسلام صبيّه حضرت موسى بن جعفر صلوات اللّه و سلامه عليه وارد شده. و دختر حضرت امام حسن عليه السلام مدفونه در رى باشد و احدى از ائمه صلوات اللّه و سلامه عليهم ذكرى از او و زيارت او ننموده باشند، و نسياً منسياً نزد ايشان شده باشد، از غرائب و عجايب است.

صفحه از 180