امامزادگان معروف ری - صفحه 139

مقدمه

نسخه اى خطى در كتابخانه شخصى دكتر اصغر مهدوى ـ تهران، به شماره 135 به نام مقالات در امام زادگان رى، تأليف سيد محمدصادق حسينى طباطبائى موجود است. اين رساله يكى از متقن ترين رساله ها پيرامون امامزادگان شهر رى است و بيشتر مطالب پيرامون شهربانو و زبيده خاتون و عروسى حضرت قاسم و ... را بى اصل و بى مأخذ مى داند و به خوبى مسائل تاريخى را تجزيه و تحليل كرده است.
مؤلف كتاب سيد محمدصادق حسينى طباطبائى، اين كتاب را ـ كه در شرح حال امامزادگان رى است ـ براى مستوفى الممالك در تاريخ 7 رجب، 1296ق نوشته است.
در مقدمه ادعا كرده است كه اين رساله را در دو مطلب و بيان خاتمه به رشته در مى آورد، و لكن بيشتر از يك مطلب را ننوشته است و در مقدمه چنين آمده: «مطلب اول را در ذكر معروفين از امام زاده هايى كه مدفون در رى هستند، نسباً و حسباً بر وجه اختصار، پس در آن چند مقاله است».
همانطور كه ملاحظه مى كنيد مطلب اول در چند مقاله است، يعنى هر امامزاده را يك مقاله قلمداد كرده است. لذا در فهارس نسخ خطى به عنوان «مقالات در امامزاده هاى رى» معرفى شده است. رجوع شود به نشريه نسخه هاى خطى، دفتر دوم، ص 131؛ فهرستواره كتابهاى فارسى، ج 1، ص 172؛ فهرست نسخه هاى خطى فارسى، ج 6، ص 4411.

صفحه از 180