امامزادگان معروف ری - صفحه 145

كفايت مى كند در علو مقام و درجات او، روايت معتبره از حضرت امام على النقى «صلوات اللّه و سلامه عليه» در زيارت او از شخصى از اهل رى گفت: داخل شدم بر ابى الحسن عسكرى «صلوات اللّه و سلامه عليه»، پس حضرت از من پرسيد: كجا بودى؟ عرض كردم زيارت كردم حسين را «صلوات اللّه و سلامه عليه»، فرمود: «اما انك لو زرت قبر عبدالعظيم عندكم لكنت كمن زار الحسين بن على». ۱
يعنى كه آگاه باش هر گاه زيارت كردى قبر عبدالعظيم كه نزد شماست، بودى مثل كسى كه زيارت كرده باشد حسين بن على «صلوات اللّه و سلامه عليه» را.
و نيز ديدم در حاشيه بعضى از نسخ سرّ الانساب كه نزد اين اقلّ است خبرى نوشته شده است از امام انس و جان على بن موسى الرضا صلوات اللّه و سلامه عليه و على آبائه الطاهرين: «اذا عجزت عن زيارت الحسين عليه السلام فزر السيد الزاهد السيد عبدالعظيم في رى، فكفاك».يعنى هر گاه عاجز شدى از زيارت حضرت امام حسين «صلوات اللّه و سلامه عليه»، پس زيارت كن سيّد زاهد سيد عبدالعظيم را در رى.
پس كفايت مى كند تو را اين روايت بر تقدير صحّت آن از قبيل اخبارات غيبيّه است كه از حضرت ائمّه صلوات اللّه و سلامه عليهم داده شده است، چون كه حضرت عبدالعظيم بعد از حضرت رضا سلام اللّه عليه بوده است و درك حضرت جواد و حضرت هادى صلوات اللّه و سلامه عليهما را نموده، و از اصحاب اين دو بزرگوار بود. و چنانچه گذشت پس اين روايت از امام ثامن ضامن در زمان حيات حضرت عبدالعظيم بوده است.
خبر سابق هر چند كه تصريح در آن به صورت عجز شده است، و ليكن ظاهر اين است كه مراد از آن نيز اين صورت باشد، چون كه زمان حضرت هادى كه آن شخص

1.كامل الزيارات، ص ۳۳۴.

صفحه از 180