امامزادگان معروف ری - صفحه 167

مقاله هفتم

[امام زاده حسن]

در ذكر امام زاده حسن كه مدفون در حوالى رى است

صحت نسب او و اين كه امام زاده است محل شبهه نيست، و ظاهر آن است كه حسنى است. و ليكن نه حسن مثنى چنانچه مشهور در السن عوام حسن مثنى پسر بلافصل حضرت امام حسن صلوات اللّه و سلامه عليه است.
مثنى يعنى حسن دوم از حضرت امام حسين صلوات اللّه و سلامه عليه خواستگارى نمود يكى از دخترهاى حضرت را. حضرت فرمودند اختيار كن هر كدام را كه مى خواهى از روى حيا، سكوت كرد.
حضرت فرمودند: كه من اختيار مى كنم از براى تو فاطمه را زيرا كه اشبه دخترهاى من است به مادرم حضرت فاطمه صلوات اللّه و سلامه عليها، و در ركاب حضرت در سفر كربلا بود و در ميدان جنگ زخم زياد به او رسيد،از پا در آمد و در ما بين شهدا افتاده بود. پس از اين كه رؤوس مطهّره را خواستند كه از ابدان طاهره جدا كنند رمقى در او يافتند اسماء خارجه كه از اعيان مخالفين و از اخوال او بود او را خواهش نمود به او او را بخشيدند. معالجه زخم هاى او را نمودند، پس از بهبودى معاودت به مدينه مشرفه نمود و در آن جا بعد از مدتى وفات كرد و در بقيع دفن شد. و فاطمه زوجه او بر قبر او تا يك سال چادر زد و نشست. بعد از گذشتن يك سال برگشت به سوى مدينه. شبى كه برگشتند شنيدند كه كسى مى گويد: هل وجدوا ما فقدوا؛ آيا يافتيد كسى را كه از دستتان بيرون رفت؟ ديگرى جواب داد: بل ييئسوا فانقلبوا، بلكه مأيوس شدند، پس برگشتند. ۱

1.مستدرك الوسائل، ج ۱۵، ص ۳۶۶.

صفحه از 180