امامزادگان معروف ری - صفحه 169

مقاله هشتم

[امام زاده زيد و امام زاده يحيى]

در ذكر امام زاده زيد و امام زاده يحيى كه در طهران، اول در محله بازار، و دوم در محله چالميدان مدفون مى باشند و هر دو خصوصاً زيد معروف و مشهور مى باشند.
و قبر ايشان زيارت مى شود و در كتاب مذكور ذكر شده است: و بالرّى ابوالحسن زيد بن على بن عيسى و يحيى بن الحسين بن زيد الشهيد. و ظاهر اين است كه اين دو نفر معروف باشند، و ظاهر اين است كه نباشد اين عيسى، عيسى بن زيد شهيد سلام اللّه عليه كه ملقب به مؤتم الاشبال يعنى يتيم كننده شير بچه ها؛ زيرا شيرى كه با بچه هاى خود سر راه در آمده بود كشت.
و اين عيسى است كه با محمد بن عبداللّه كه او را صاحب نفس زكيّه مى نامند يا با ابراهيم برادر او كه قتيل باغ خمرى است خروج نمود، و پس از كشته شدن او مراجعت به سوى كوفه نمود و نصف عمر يا ثلث عمر خود را مختفى بود، و در زمان اختفا فوت شد، زيرا كه از براى او پسرى على نام ذكر نشده است، بلكه چهار پسر از براى او ذكر شده است حسين و محمّد و احمد و زيد.
و ظاهر اين است كه اين عيسى بن يحيى بن حسين بن زيد الشهيد است كه پنج پسر از براى او ذكر نموده اند: محمد و احمد و على و يحيى و حسين.
از ظاهر عبارت كتاب مستفاد مى شود كه يحيائى را كه در رى ذكر نموده است، پسر بلاواسطه حسين بن زيد است كه يكى از چهار پسر زيد بن على بن الحسين بن على بن ابى طالب است صلوات اللّه و سلامه عليهماست. و ايشان يحيى و عيسى و محمد و حسين مى باشد از قرار مذكور در كتب انساب مكنى بابى عبداللّه است و در سال

صفحه از 180