امامزادگان معروف ری - صفحه 175

حضرت اولاد اناث ذكر نشده است، بلكه چهار پسر از براى او ذكر شده است: عبدالعظيم و احمد و قاسم و حسن، از بعضى پنج پسر ديگر محمد و ابراهيم و على اكبر و على اصغر و زيد نيز از براى او ذكر شده است، و ليكن عمه حضرت عبدالعظيم فاطمه همشيره عبداللّه دختر (على شديد) باشد، محتمل است؛ زيرا كه از براى على الشديد يك دختر فاطمه نام و پسر عبداللّه . و بعضى پسرى عبدالعظيم نام از براى او ذكر كرده اند و گفته اند كه ازبراى اين عبدالعظيم عقبى نيست، بلكه عقب ازبراى عبدالعظيم بن عبداللّه است.
اما شهربانويه كه در اين كوه رى به زيارت بقعه او مى روند و مى گويند كه در اين كوه غائب شده است اين مطلب بى اصل و مأخذ است. و ليكن آنچه بر اين اقل معلوم و ظاهر گشته است اين است كه محترمه جليله از بستگان خانواده رسالت در اين مكان دفن شده است، و شايد اسم او هم شهربانويه و از زوجات حضرت سيدالشهداء صلوات اللّه و سلامه عليه بوده است. داعى مسافرت به سوى رى از براى [او] به هم رسيده باشد در رى وفات كرده باشد و در اين محل دفن شده باشد، زيرا كه آثار جلالت به واسطه كرامات ظاهره از او ظاهر است.
مرد غير سيد ممنوع از دخول در بقعه اوست و اين محل شبهه نيست و مكرّر ديده شده است، از آن جمله مرحوم نظام العلماء حاج ملا محمود از قرارى كه مشهور شد و جمعى كه حاضر بودند و بعضى كه از خود او شنيده بودند نقل كردند، بلكه مظنون اين است كه اين اقل خود از ايشان شنيده باشم، در زمان وليعهدى شاهنشاه اسلاميان پناه ناصرالدين شاه كه ايشان ملاّ باشى بوده اند به زيارت مشرف شده بودند جلادت ۱ كرده بودند و به منع مانعين ممتنع نشده بودند و داخل در حرم شده بودند فوراً مبتلا به قولنج شديدى شده بودند، به نحوى كه نتوانسته بود كه زيست نمايد بيرون آمده است و از شدت درد بر

1.جلادت: پهلوانى، شجاعت (فرهنگ معين، ج ۱، ص ۱۲۳۵).

صفحه از 180