رؤیای نسبت داده شده به اُمّ الفضل پیش از ولادت امام حسین(ع)

پرسش :

آیا رؤیای نسبت داده شده به اُمّ الفضل پیش از ولادت امام حسین(ع) پذیرفتنی است؟



پاسخ :

برخی از منابع تاریخی ، شبیه رؤیای اُمّ اَیمن را به اُمّ فضل ، همسر عبّاس بن عبد المطّلب ، نسبت داده اند. ابن سعد ، در الطبقات الکبری ، آورده است :

 إنَّ اُمَّ الفَضلِ ـ امرَأَةَ العَبّاسِ بنِ عَبدِالمُطَّلِبِ ـ قالَت : یا رَسولَ اللّهِ ! رَأَیتُ فیما یرَی النّائِمُ کأَنَّ عُضوا مِن أعضائِک فی بَیتی !

 قالَ : خَیرا رَأَیتِ ، تَلِدُ فاطِمَةُ غُلاما، وتُرضِعینَهُ بِلبانِ ابنِک قَثَمٍ .

 قالَ : فَوَلَدَتِ الحُسَینَ علیه السلام فَکفَلَتهُ اُمُّ الفَضلِ . [۱] امّ فضل ، همسر عباس بن عبدالمطّلب گفت : ای پیامبر خدا! من در خواب دیدم که گویی عضوی از  اعضای تو ، در خانه من است . فرمود : «خوابِ خیری دیده ای! فاطمه ، پسری به دنیا می آورد ، و تو ، او را با شیر پسرت قُثَم ، شیر می دهی» .

 فاطمه علیهاالسلام ، حسین علیه السلام را به دنیا آورد و امّ الفضل ، عهده دار شیر دادن به او شد . این نسبت ، به نظر ، نادرست است؛ زیرا اوّلاً، عبّاس و همسرش در این ایام ، در مکه زندگی می کردند و پس از فتح مکه به مدینه آمدند.

 ثانیاً برخی مورّخان بر این عقیده اند که قُثَم بن عبّاس ، پیامبر صلی الله علیه و آله را درک نکرده است. بنا بر این ، نمی تواند همسال امام حسین علیه السلام باشد. [۲]

 

[۱] الطبقات الكبرى: ج ۸ ص ۲۷۸، الإصابة : ج ۸ ص ۴۵۰ و ج ۵ ص ۳۲۰ ، المعجم الكبير : ج ۳ ص ۲۳ ح۲۵۴۱ ، اُسد الغابة : ج ۲ ص ۱۴ در اين سه ، «حسن» به جاى «حسين» است . نيز، ر .ك : مقتل الحسين عليه السلام ، خوارزمى: ج ۱ ص ۱۴۴ .

[۲] ر .ك : الصحيح من سيرة النبىّ الأعظم صلى الله عليه و آله : ج ۶ ص ۲۱۳ .



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت