عمرو بن حَجّاج

پرسش :

عمرو بن حَجّاج کیست؟



پاسخ :

عمرو بن حَجّاج بن عبد اللّه بن عبد العزیز بن کعب مَذحِجی زُبَیدی، از سران کوفه و شوهر خواهر هانی بن عروه بود. وی از جمله کسانی بود که برای امام حسین علیه السلام نامه نوشت و ایشان را به کوفه دعوت کرد ؛ ولی پس از اندک زمانی، تغییر موضع داد و از یاران ابن زیاد شد، تا جایی که ابن زیاد ، او را به فرماندهی جناح راست سپاه عمر بن سعد در کربلا برگزید. [۱] او در کربلا با سوارانش، آب را بر امام  حسین علیه السلام و یارانش بست و با عبّاس علیه السلام جنگید و در روز عاشورا سپاهش را بر ضدّ امام حسین علیه السلام تحریک کرد.

 او راه چیره شدن بر یاران دلیر و جنگجوی امام حسین علیه السلام را سنگباران کردن آنان و تاختن یکباره بر آنها ، و نه مبارزه و درگیری تن به تن دانست و این نقشه را با موافقت عمر بن سعد ، عملی ساخت و خود با لشکرش بر جناح چپ لشکر امام علیه السلام ـ که فرماندهی آن با مُسلم بن عَوسَجه بود ـ یورش برد و مسلم در این یورش، نقش بر زمین شد [۲] .

 عمرو بن حَجّاج در روز عاشورا به امام حسین علیه السلام توهین کرد و ایشان را «خارجی (خارج شده از دین)» نامید . او پس از واقعه عاشورا، از جمله حاملان سرهای شهدا به کوفه بود.

 عمرو ، سرانجام، در قیام مختار، فرار کرد و بنا به گزارشی ، به نفرین امام حسین علیه السلام گرفتار شد و از شدّت تشنگی ، در بیابان ، هلاک گردید و بنا به گزارشی دیگر، در دو راهی کوفه و بصره ناپدید شد و دیگر هیچ کس ، او را ندید.

 

[۱] او ، با اين كه شوهرخواهرهانى بن عروه بود ، ولى با ابن زياد، همكارى كرد و با دادن خبر دروغين سلامت هانى ، مانع يورش قبيله مَذحِج به قصر ابن زياد شد .

[۲] ر. ك : ج۴ ص۱۳ (بخش هفتم / فصل سوم / نامه كوفيان به امام عليه السلام و دعوت او به قيام) و ج۴ ص۱۸۹ (فصل چهارم / گرفتار شدن هاني و ماجراهاي او) و ج۵ ص۴۲۵ (بخش هشتم / فصل يكم / نقش عبّاس عليه السلام در رساندن آب به لشكر امام عليه السلام ) وج۶ ص ۷۹ ( فصل دوم / رويارويي لشكر هدايت ولشكر گم راهي) وص ۱۴۳ (قوت جنگ ياران امام عليه السلام )و ص۱۴۶ ( شدّت جنگ در نيمه روز) و ص ۳۶۲ ( فصل سوم / مسلم بن عوسجة (.



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت