جبري يا اختياري بودن « ايمان و کفر » - صفحه 36

«فعل مقيد به اختيار» مغالطه شده است.
سپس علاّمه در توضيح بيشتر استدلال خود، همّت گماشته است (همان: ص 252 ـ 254). ۱

تحليل و بررسي

اختلاف ديدگاه فخر رازي و علاّمه طباطبايي در اين آيه را نيز بايد در اختلاف ديدگاه اشاعره و شيعه جستجو کرد:

ديدگاه اشاعره

بزرگان اشاعره، با اشعري، بر سر اين مطلب هم داستان هستند که «خير و شر، قضا و قدر الهي است، و ما به خير و شر، شيرين و تلخ تقدير، ايمان داريم و مي‌دانيم که آنچه به ما نرسيده، امکان نداشت که به ما برسد، و آنچه بر سر ما آمده است، امکان نداشت که از ما بازگردد. بندگان براي خود، زيان و سودي را مالک نمي‌شوند، مگر يچزي را که خدا بخواهد (مقالات الاسلاميين: ص 320)».
البته اشعري در اين نظر، پيرو پيشاهنگ اهل حديث، أحمد بن حنبل، است (طبقات الحنابلة: ج 1ص 15 و ر ک السنة: ص40 ـ50). به نظر فخر رازي، خداوند، پيامبر( را از تأسف خوردن بر باقي ماندن کافران بر کفر خويش، باز مي‌دارد؛ زيرا علم و قضاء پيشين الهي، به «کفر کافران» تعلق گرفته است. از اين استدلال مي‌توان نتيجه گرفت که سخن فخر رازي و تبيين وي، کاملاً با مباني اشاعره مطابق است.

ديدگاه شيعه

شيعه، معتقد به قضا و قدر الهي است و اين اعتقاد را، مانع از «توحيد در خالقيت» نمي‌بيند، بلکه يکي از يچزهايي را که خداوند اراده کرده، «مختار بودن انسان» در افعال خويش مي‌داند. از اين رو:
يک- مجموع مقدورات انسان، مقدور خدا نيز هست؛ زيرا قدرتي را که انسان، با آن کاري را صورت مي‌دهد، از آن خود او نيست، بلکه آن را از خداي واجب گرفته و هر آن از او، به انسان فيضي مي‌رسد، طبعاً مقدور انسان، مقدور خود خدا نيز خواهد بود.

1.. علاوه بر جبر بر ايمان، جبر در زمينه توحيد، دين، اعمال و هدايت، در قرآن مطرح است. از آنجا که اين مقاله گنجايش استقصاء همه اين مطالب را ندارد، مي‌توان براي مشاهده اختلاف نظر فخر رازي با علاّمه طباطبائي به ذيل اين آيات در تفاسير آنان مراجعه کرد. فهرست آيات زير در اين زمينه کمک کار خواهد بود: ۱. جبر بر توحيد ـ انعام: آيات ۱۰۷ و ۱۴۸ ؛ نحل: آيه ۳۵ ؛ زخرف: آيه ۲۰. ۲. جبر بر دين ـ بقره: آيه ۲۵۶ ؛ مائده: آيه ۴۸ ؛ هود: آيه ۱۱۸ ؛ نحل: آيه ۹۳ ؛ شوري: آيه ۸. ۳. جبر بر اعمال ـ انعام: آيه ۱۱۲ و ۱۳۷ ؛ بقره: آيه ۲۵۳ ؛ انعام: آيات ۱۱۲ و ۱۳۷؛ يس: آيه ۴۷. ۴. جبر بر هدايت ـ انعام: آيات ۳۵ و ۱۴۹ ؛ رعد: آيه ۳۱ ؛ نحل: آيه ۹ و ۹۳ ؛ سجده: آيه۱۳.

صفحه از 44