نا استوار قلمداد شدن روايات فضل بن شاذان از امام رضا عليه السلام - صفحه 97

و راويان والامقام شيعه و دانشمندي با همّت به شمار مي‌آيد که نشر افکار و روايات فضل مديون تلاش‌هاي وي نيز بوده است. علامه حلّي وي را در بخش ثقات كتاب رجاليش به نگارش آورده، وافزون بر اين، دو روايتي را كه وي از فضل درارتباط با يونس بن عبدالرحمن ذكر نموده، صحيح السند دانسته است. ۱

نتيجه

نويسنده بر اين باور است با لحاظ کردن امور هشتگانه‌اي که به ايجاز گذشت، قلمداد کردن تولد فضل به تاريخ پس از حيات امام رضا عليه السلام و از آن رهگذر فاقد اعتبار وانمود کردن روايات وي را از آن حضرت و بلکه صدها خبرش را از ساير مشايخش، نوعي کج‌يابي و شايد کج‌تابي، بايد تلّقي کرد.

کتابنامه

ـ الاختصاص، محمّد بن محمّد بن نعمان( شيخ مفيد)، تصحيح: علي اکبر غفّاري، قم: انتشارات جامعه مدرسين، بي تا.
ـ اختيار معرفة الرّجال ( رجال الكشّي )، محمّد بن حسن طوسي( شيخ طوسي)، تحقيق: مهدي رجايي، قم: مؤسسة آل البيت، 1404ق.
ـ الاستبصار في ما اختلف من الاخبار، محمّد بن حسن طوسي، ( شيخ طوسي) تهران: دار الكتب الاسلامية، 1390 ق.
ـ اصول علم الرّجال بين النظرية و التطبيق، مسلم داوري، قم: ناشر المؤلّف، چاپ اول، 1416 ق.
ـ بحار الانوار، محمّد باقر مجلسي، تحقيق: محمد باقر البهبودي، بيروت: دار احياءالتراث العربي، چاپ سوم، 1403 ق.
ـ تاريخ بغداد، احمد بن علي الخطيب البغدادي، تحقيق: مصطفي عبدالقادر عطاء، بيروت: دارالکتب العلمية، چاپ اول،1417ق.
ـ تاريخ حكومت طاهريان از آغاز تا انجام، امير اكبري، مشهد: بنياد پژوهش‌هاي اسلامي، چاپ اول، 1384ش.
ـ تاريخ نيشابور، ابوعبدالله حاكم نيشابوري، تصحيح: محمّد رضا شفيعي كدكني، نشر اگه، چاپ اول، 1375 ش.
ـ تأويل الآيات الظاهرة، سيّد شرف الدين حسيني استرابادي، قم: انتشارات جامعه مدرسين، 1409ق.
ـ تتمة الحدائق الناظرة، حسين آل عصفور، قم: مؤسسة النشر الاسلامي، چاپ اول، 1410ق.
ـ تقريب التهذيب، احمد بن علي بن حجر عسقلاني، بيروت: دار الکتب العلمية، 1415 ق / 1999م.
ـ تنقيح المقال، عبدالله مامقاني، نجف اشرف: منشورات المكتبة المرتضوية، چاپ سنگي، 1350 ق.
ـ التوحيد، محمّد بن علي بن بابويه (شيخ صدوق)، قم: انتشارات جامعه مدرسين، چاپ سوم، 1398 ق.
ـ تهذيب الاحكام، محمّد بن حسن طوسي،( شيخ طوسي)، تهران: دار الكتب الاسلامية، 1364ش.
ـ تهذيب التهذيب، احمد بن علي بن حجر عسقلاني، بيروت، دارالاحياء التراث العربي، 1412 ق، 1991 م.
ـ جامع الرواة و ازاحة الاشتباهات، محمّد بن عليّ اردبيلي، بيروت: دارالاضواء، 1403ق/ 1983م.
ـ الجامع في الرّجال، موسي زنجاني، قم: نسخة خطي، چاپخانه پيروز، بي تا.
ـ جامع المدارک، سيّد احمد خوانساري، تحقيق علي اكبر غفّاري، تهران: كتابخانه صدوق، 1405ق.
ـ الجرح و التعديل، عبدالرحمن بن ابي حاتم رازي، بيروت: دارالاحياء التراث العربي، 1371 ق / 1952م.
ـ جواهر الكلام، محمّد حسن نجفي، تهران: دارالكتب الاسلاميه، 1365ش.
ـ حاوي الاقوال في معرفة الرّجال، عبدالنبي جزائري، قم: موسسة الهداية و احياء التراث، چاپ اول، 1418ق.
ـ الحجّ، سيد ابوالقاسم خويي، قم: انتشارات لطفي، چاپ دوم، 1364ش.
ـ الحدائق الناضرة، يوسف بحراني، نجف اشرف: منشورات المطبعه النجف، 1376ق.
ـ الخرائج والجرائح، قطب الدين راوندي، قم: موسسة الامام المهدي، چاپ اول، 1409ق.

1.. خلاصة الأقوال، ص ۲۹۶، ش ۱۱۰۳.

صفحه از 97