مفتاح الفرج - صفحه 103

اميد كه شاهد آن به حليه قبول مزيّن گردد و به مفتاح الفرج مسمّا نموده، مانند مفاتح الغيب به هشت مفتاح مرتّب ساخت. و أنا أسأل التوفيق من اللّه الجليل، و أستخيره في جميع اُموري، و هو حسبي و نعم الوكيل.

مفتاح اوّل

در بيان استخاره به جناب اقدس حق تعالى

يعنى به حق تعالى متوسّل شود و هر امرى را كه اراده مى نمايد، طلب خير خود را در آن امر از خدا بكند و بعد از آن، آنچه رو دهد، به آن راضى باشد.
و اين نوع، بهترين انواع استخاره است و مخصوصِ صورت حيرت و تردّد در امور نيست، بلكه به مقتضاى اخبارِ بسيار، بايد كه آدمى در هر امرى از امور، به خدا متوسّل شود و طلب خير خود را از خدا بكند و بعد از آن، متوجّه آن كار بشود، تا حق تعالى آنچه خير اوست، براى او ميسّر گرداند.
از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام منقول است كه حق تعالى مى فرمايد كه: از جمله شقاوت بنده من، آن است كه كارها را بكند و طلب خير خود، از من ننمايد.۱
و ايضاً از آن حضرت مروى است كه: هيچ بنده اى طلب خير خود از خداوند عالميان نكرده است، مگر آن كه خير او را براى او ميسّر گردانيده است، هر چند او نخواهد.۲
و احاديث اين مطلب، زياده از حدّ عدّ و احصاست.
و بدان كه اين نوع از استخاره بر سه قسم است:

1.المحاسن، ج۲، ص۵۹۸، ح۳؛ المقنعة، ص۲۱۷ هر دو مرسلاً؛ فتح الأبواب، ص۱۲۹ و ۱۳۲ به نقل از شيخ مفيد در المقنعة. و ر.ك: مفتاح الغيب، ص۱۲.

2.الكافي، ج۳، ص۴۷۰؛ فتح الأبواب، ص۱۴۸. و ر.ك: مفاتح الغيب، ص۱۲.

صفحه از 165