مفتاح الفرج - صفحه 119

چون اين دعاها، متضمّن طلب خير از حق تعالى است، پس در هر حالتى كه باشد، همين دعاها را به تنهايى ۱ بدون مراعات ساير شرايط، مى تواند خواند. و اللّه تعالى يعلم.

مفتاح دوم

در بيان نوع دوم استخاره

و آن آن است كه طلب خير خود، از حق تعالى بكند و بعد از آن رجوع به دل خود كند و آنچه در دلش بيفتد، به آن عمل كند و در اين نوع نيز به هر لفظى كه خواهد، مى تواند طلب خير بكند و اگر به دعاهايى كه در احاديث وارد شده است طلب خير بكند، بهتر است.
و اين نوع نيز، مانند نوع سابق، بر سه قسم است:

قسم اوّل

دعا كردن به تنهايى و بعد از آن رجوع به قلب كردن. و اين قسم، به چند طريق وارد شده است:
اوّل: هرگاه اراده امرى كنى، هفت مرتبه طلب خير خود را از پروردگار خود بكن. پس آنچه در دل تو بيفتد بكن كه خير تو در آن است. ۲
دوم: از حضرت امام محمّد باقر عليه السلام منقول است كه: هر بنده اى كه صد مرتبه، طلب خير خود از حق تعالى بكند، البتّه آنچه خير اوست، در دلش مى افتد، مى گويد: اللّهمّ عالم الغيب و الشهادة، إن كان ما أردتُ خيراً لأمر دنياي و آخرتي و عاجل أمري و آجله، فيسّره لي، و افتح لي بابه، و رضّني فيه بقضائك.۳

1.الف: ـ به تنهايى.

2.مكارم الأخلاق، ص۳۲۱ از ناجيه، از امام صادق عليه السلام ؛ المصباح كفعمى، ص۳۹۲؛ فتح الأبواب، ص۲۵۳؛ وسائل الشيعة، ج۸، ص۷۴، ح۱۰۱۱۵ هر سه به نقل از من لا يحضره الفقيه، از امام صادق عليه السلام ؛ بحار الأنوار، ج۸۸، ص۲۵۶ به نقل از فتح الأبواب، از ديلمى در كتاب فردوس الأخبار، از رسول اكرم صلى الله عليه و آله خطاب به انس؛ بحار الأنوار، ج۸۸، ص۲۸۰، ح۳۱ به نقل از من لا يحضره الفقيه و مكارم الأخلاق. لكن در من لا يحضره الفقيه حديث يافت نشد. و ر.ك: مفاتح الغيب، ص۳۵.

3.فتح الأبواب، ص۲۳۵؛ وسائل الشيعة، ج۸، ص۷۷، ح۱۰۱۲۳؛ بحار الأنوار، ج۸۸، ص۲۷۸، ح۲۸ هر دو به نقل ف از فتح الأبواب. و ر.ك: مفاتح الغيب، ص۳۶.

صفحه از 165