مفتاح الفرج - صفحه 136

ورق هفتم، هفت سطر بشمارد و در سطر هفتم، تفأّل كند براى مطلب خود. ۱
طريق چهارم: مصحف را بردار و دعاى سابق را بخوان و مصحف شريف را بگشا و هشت ورق بعد از آن را بشمار و از صفحه اوّلِ ورق هشتم، ده سطر بشمار و به سطر يازدهم تفأّل كن. ۲
طريق پنجم: استخاره جلاله است و آن بر چند قسم است:
اوّل: آن كه مصحف را به دست مى گيرى و دعاى سابق را مى خوانى و مصحف را مى گشايى و هفت ورق مى گردانى و از صفحه دومِ ورق هفتم و صفحه اوّلِ ورق هشتم، عدد آنچه باشد مى شمارى و به عدد جلاله هاى هر دو صفحه، باز ورق مى گردانى، پس، از صفحه دومِ ورقِ آخر، سطر به عدد جلاله مى شمارى و در سطر آخر، آنچه بر تو ظاهر شود، عمل مى نمايى. ۳
و اين نوع مستندى ندارد، سواى آن كه سيّد بن طاووس ۴ از بعضى از علما اين را نقل نموده است.
دوم: مصحف را به دست مى گيرى و عزم مى كنى بر عمل كردن به آنچه ظاهر شود بر تو از جانب حق تعالى، پس سوره حمد و آية الكرسى و آيه «وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إِلاّ هُوَ وَ يَعْلَمُ ما فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاّ يَعْلَمُها وَ لا حَبَّةٍ فِي ظُلُماتِ الْأَرْضِ وَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاّ فِي كِتابٍ مُبِينٍ» ، ۵ و سوره «إنّا أنزلناه» و سوره «قل يا أيّها الكافرون» و «قل أعوذ بربّ الفلق» و «قل أعوذ بربّ الناس»، هر يك از اينها را سه مرتبه مى خوانى، پس متوجّه مى شوى به قرآن مجيد و مى گويى:

1.فتح الأبواب، ص۲۷۸ از بدر بن يعقوب المقرئىّ الأعجمى، بدون اسناد به معصوم عليه السلام ؛ در بحار الأنوار، ج۸۸، ص۲۴۲، ح۴ به نقل از فتح الأبواب. و ر.ك: مفاتح الغيب، ص۴۸.

2.فتح الأبواب، ص۲۷۹ به نقل از شيخ بدر، بدون اسناد به معصوم عليه السلام ؛ بحار الأنوار، ج۸۸، ص۲۴۲ به نقل از فتح الأبواب. و ر.ك: مفاتح الغيب، ص۴۸.

3.فتح الأبواب، ص۲۷۸ به نقل از شيخ بدر، بدون اسناد به معصوم عليه السلام ؛ بحار الأنوار، ج۸۸، ص۲۴۲ به نقل از فتح الأبواب. و ر.ك: مفاتح الغيب، ص۴۸.

4.حاشيه اصل: «و كفعمى نيز در كتاب جنّة الأمان اين طريق را نقل نموده، نهايت از كتاب سيّد برداشته، و بالجمله حديثى براى اين طريق به نظر نرسيده. منه عفي عنه».

5.سوره انعام، آيه ۵۹.

صفحه از 165