مفتاح الفرج - صفحه 141

نيطت البركة بأعجازه و بواديه، و حفّت بالكرامة أيّامه و لياليه، فأسألك بمحمّد و عليّ و فاطمة و الحسن و الحسين و عليّ و محمّد و جعفر و موسى و عليّ و محمّد و عليّ و الحسن و الحجّة القائم عليهم السلام ، أن تصلّي على محمّد و عليهم أجمعين، و أن تخيِّر لي فيه خيرةً تردّ شَموسه ذلولاً، و تقيّض أيّامه سروراً. اللّهمّ إن كان أمراً فاجعله في قبضة الفرد، و إن كان نهياً فاجعله في قبضة الزوج.
پس تسبيح را مى گيرى و عمل مى كنى به آنچه مى آيد؛ يعنى اگر يك مى ماند، عمل مى كنى و اگر دو مى ماند، ترك مى كنى». 1
طريق چهارم: فقير از جدّ علّامه ام مولانا محمّد باقر مجلسى ـ قدّس اللّه روحه ـ شنيده ام كه او از پدر بزرگوارش مولانا محمّد تقى و او از شيخ الاسلام و المسلمين، شيخ بهاء الملّة و الدين، محمّد العاملى و او از مشايخ كبارِ اجازه ـ قدّس اللّه أرواحهم ـ دست به دست داشته، تا آن كه به حضرت صاحب الامر ـ صلوات اللّه عليه و على آبائه ـ منتهى شده كه: در استخاره تسبيح، سه مرتبه صلوات بر محمّد و آل محمّد ـ صلّى اللّه عليهم ـ بفرستند و تسبيح را بگيرند و دو تا دو تا بشمارند، اگر طاق مى ماند، خوب است و اگر جفت مى ماند، بد است. 2
مؤلّف گويد كه: جدّ علّامه ام در رساله مفاتح الغيب گفته كه:
ظاهر رواياتِ سه طريق اوّل، آن است كه از سنگريزه اى چند يا دانه تسبيحى چند، دست كند و مشتى بردارد و بشمارد، به روشى كه متعارف است.
و بعضى از مشايخ ما ـ رضوان اللّه عليهم ـ تسبيح منظوم را در ميان كف مى گرفتند و دانه ها [را] كه در ميان كف واقع مى شد، مى شمردند كه طاق است يا جفت.
و اين نوع نيز با روايت، فى الجمله انطباقى دارد؛ امّا آنچه دست به دست، از اكثر مشايخ ديده و شنيده ايم، همان روش متعارف است كه ميان تسبيح را با انگشت بگيرند ـ اين است كلام آن فردوس مقام ـ.

و به گمان قاصر اين حقير خاسر، رواياتِ سه طريق اوّل نيز محمول است بر آن

1.بحار الأنوار، ج۸۸، ص۲۵۱، ح۶ از شيخ يوسف بن الحسين، از شهيد سعيد محمّد بن مكّى، بدون اسناد به معصوم عليه السلام ؛ مفاتح الغيب، ص۵۱.

2.ر.ك: مفاتح الغيب، ص۵۲.

صفحه از 165