مفتاح الفرج - صفحه 145

تفعل» متوالى بيرون [آيد]، احتياج به بيرون آوردن سه رقعه آخر نخواهد بود.
و مخفى نماناد كه بنا بر اين، اگر سه «افعل»، يا سه «لا تفعل» در چهار رقعه بيرون آيد، بايد كه احتياج به بيرون آوردن دو رقعه آخر نباشد و حكم اين صورت، در روايت مذكور نيست و ظاهراً عدم ذكر آن در كلام امام عليه السلام از راه ظهور آن است. پس اگر اين شق اتّفاق افتد، دو رقعه آخر را بيرون نياورد.
و بعضى گفته اند كه: تعبّداً در اين صورت، دو رقعه آخر را بيرون مى آورد، هر چند فايده اى به حسب ظاهر نداشته باشد. و اين بعيد است.
و بدان كه: بعضى از علما تفاوت، ميان مراتب خوبى و بدى قرار داده اند، مثل آن كه سه «افعل» متوالى بهتر است از سه تاى متفرّق و همچنين سه «افعل» متوالى كه از ابتدا «افعل» بيرون آيد، بهتر است از جميع شقوق و بر اين قياس «لا تفعل» را در بدى.
و بالجمله زود بيرون آمدن هر يك، يا توالى آنها، دليل ۱ تفاوت در مراتب خوبى و بدى است و اين معنى، اگر چه در روايت مذكور نيست، امّا تجربه في الجمله، شهادتى بر آن مى دهد.
و بايد دانست كه غسل در اين روايت مذكور نيست، و[لى] بعضى از علما ذكر نموده اند و چون در استخاره مطلقه، غسل واقع شده است، كردن آن خوب است.
و ايضاً نمازى كه در اين روايت مذكور است، سوره خاصّى ندارد و بعضى سوره حشر و سوره رحمن را تعيين نموده اند و ظاهراً غرض ايشان، عمل به روايت استخاره مطلقه اى است كه اين دو سوره در نماز آن، وارد شده است، چنانچه سبق ذكر يافت.
و اين نوع از استخاره، به حسب سند و تجربه، بهترين انواع استخاره است و والد علّامه ام ـ قدّس اللّه روحه ـ پيوسته در امور مهمّه، به اين نوع از استخاره و استخاره جلاله ـ چنانچه مذكور شد ـ استخاره مى نمود و خيريّت و شرّيّت آن، بعد از آن ظاهر مى شد. واللّه تعالى هو الموفّق.

1.الف: ـ دليل.

صفحه از 165