مفتاح الفرج - صفحه 151

و به آن عمل نمايد. 1
سوم: ايضاً سيّد مرسلاً روايت كرده در صفت قرعه به تسبيح كه:
سوره حمد را يك نوبت و «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ» را يازده نوبت بخواند، پس اين دعا را بخواند: «اللّهمّ إنّي أستخيرك لعلمك بعواقب الاُمور، و أستشيرك لحسن ظنّي بك في المأمول و المحذور. اللّهمّ إن كان الأمر الفلاني ـ و به جاى الأمر الفلاني، مطلب خود را نام برد ـ ممّا قد نيطت بالبركة أعجازه و بواديه، و حفّت بالكرامة أيّامه و لياليه، فخِر لي فيه خيرة تردّ شموسه ذلولاً، و تقيّض أيّامه سروراً. اللّهمّ إمّا أمر فأئتمر و إمّا نهي فأنتهي. اللّهمّ إنّي أستخيرك برحمتك خيرةً في عافية».
و رفيقى به هم رساند و خود «كردن» را و رفيق «نكردن» را به خاطر گيرند، يا بر عكس كه خود «نكردن» و رفيق «كردن» را به خاطر گيرد، 2 پس در يك رقعه اسم خود را و در رقعه ديگر اسم رفيق را بنويسد و رقعه ها را در جايى پنهان كند. پس دست كند و يكى از آنها را به در آورد، هر يك كه بيرون آيد، به آنچه او در خاطر گرفته است، عمل نمايد. 3

مؤلّف گويد كه: ظاهراً چيزى از اين حديث ساقط شده باشد؛ زيرا كه در اوّل روايت، مذكور است كه اين عمل در خصوص صفت قرعه به تسبيح است و استعمال به تسبيح در اصل عمل، اصلاً 4 مذكور نيست.
و محتمل است كه لفظ قرعه به تسبيح، در اوّل حديث از زيادتى نسّاخ از روى سهو بوده باشد و اين بسيار غريب است.
و از اين غريب تر آن كه هيچ يك از علما، خصوصاً جمعى كه رسائل در باب استخاره نوشته اند، به اين دقيقه متفطّن نگرديده اند. واللّه تعالى يعلم.

1.فتح الأبواب، ص۲۶۸؛ الأمان من أخطار الأسفار والأزمان، ص۹۷ به اسناد خود از عمرو بن ابى المقدام، از يكى از امامين باقرين عليهماالسلام؛ بحار الأنوار، ج۸۸، ص۲۳۴، ح۸ به نقل از فتح الأبواب (با اختلاف اندك در الفاظ). و ر.ك: مفاتح الغيب، ص۶۱.

2.الف: ـ يا بر عكس كه خود نكردن و رفيق، كردن را به خاطر گيرد.

3.بحار الأنوار، ج۱۰۱، ص۳۲۶، ح۸ به نقل از فتح الأبواب مرسلاً از برخى از اصحاب خودش، بدون اسناد به معصوم عليه السلام (با اختلاف اندك در الفاظ). ما در خود فتح الأبواب، حديث را نيافتيم. و در مفاتح الغيب، ص۵۱ اين طريق در مفتاح پنجم آمده است.

4.الف: مطلقا.

صفحه از 165