مفتاح الفرج - صفحه 152

چهارم: ايضاً سيّد از كراجكى كه از اعاظم علماى شيعه است، نقل نموده است كه:
دو رقعه بنويس، در يكى افعل و در ديگرى لا تفعل و از ديده خود پنهان كن در موضعى و نماز استخاره بكن و خير خود را از عالم الخفيّات طلب كن و يكى از آنها را بيرون آور و به آن عمل كن. ۱
مؤلّف گويد كه: اين قسم در نهايت اعتبار است و به طرق بسيار وارد شده است. و از غرايب، آن است كه سيّد ـ طاب ثراه ـ و جدّ علّامه ام ـ قدّس اللّه روحه ـ اين قسم را از جمله طرق استخاره به بنادق نقل نموده اند، با آن كه اصلاً اسم بندقه در اين قسم، مذكور نيست. واللّه تعالى يعلم.

مفتاح هشتم

در باب استخاره به بنادق است

و آن نيز به چند طريق وارد شده:
طريق اوّل: مطلب را در خاطر قصد مى كنى، در يك رقعه كاغذ «لا» و در ديگرى «نعم» مى نويسى و هر يك را در ميان يك بندقه از گِل مى گذارى و دو ركعت نماز مى كنى و بندق ها را در زير دامن خود مى گذارى و مى گويى: يا أللّه إنّي اُشاورك في أمري هذا و أنت خير مستشار و مشير، فأشر عليّ بما فيه صلاح و حسنُ عاقبة، پس يكى از آن دو بندقه را از زير دامن بيرون مى آورى و مى گشايى، اگر «نعم» باشد، مى كنى و اگر «لا» باشد، نمى كنى. ۲
و اين طريق به حسب سند، معتبرترين طرق اين نوع از استخاره است؛ زيرا كه كلينى و شيخ طوسى و سيّد ـ قدّس اللّه أرواحهم ـ و ديگران نيز اين طرق را به سند

1.فتح الأبواب، ص۲۲۸، به نقل از كراجكى، بدون اسناد به معصوم عليه السلام ؛ بحار الأنوار، ج۸۸، ص۲۴۰، ح۶ به نقل از فتح الأبواب. و ر.ك: مفاتح الغيب، ص۶۷.

2.الكافي، ج۳، ص۴۷۳، ح۸ از علىّ بن محمّد، مرفوعا؛ التهذيب ، ج۳، ص۱۸۲، ح۷؛ مصباح المتهجّد، ص۵۳۵؛ مكارم الأخلاق، ص۳۲۳؛ فتح الأبواب، ص۲۲۷ به اسناد خود در هر چهار مورد اخير از مرحوم كلينى؛ البلد الأمين، ص۱۵۹؛ المصباح كفعمى، ص۳۹۲ مرسلاً؛ وسائل الشيعة، ج۸، ص۶۹، ح۱۰۱۰۷ به نقل از الكافي؛ بحار الأنوار، ج۸۸، ص۲۳۷، ح۲ به نقل از فتح الأبواب (با اختلاف اندك در برخى مصادر). و ر.ك: مفاتح الغيب، ص۶۵.

صفحه از 165