مفتاح الفرج - صفحه 96

مفتاح الفرج

اثر حاضر در واقع ترجمه و شرح كتاب مفاتح الغيب، اثر مرحوم علّامه مجلسى است كه اضافاتى از ناحيه مؤلّف در خصوص برخى از طرق و جمع آنها به آن افزوده شده است.
اين رساله، يكى از مهم ترين آثار شيعه در زمينه استخاره است و مؤلّف، اين رساله را به درخواست شاه سلطان حسين صفوى نوشته است و به همين خاطر، در ابتداى رساله تعريف و تمجيدى مفصّل از وى به عمل آورده كه وجه آن بر اهل عقل و انصاف پوشيده نيست.
مؤلّف در اين رساله، تقريباً فصل بندى مرحوم مجلسى را به هم زده، و نظم بهترى به آن داده است و گاهى در آن به ذكر طرقى جديد از برخى علما و فضلا، همچون پدر بزرگوار و يا جدّ علّامه اش و يا توسّط ايشان از ديگران پرداخته كه شايد در هيچ يك از آثار مربوط به اين موضوع ذكر نشده باشد.
علاوه بر اين، ايشان در ذيل برخى از طرق مؤلّف مفاتح الغيب، به بيان افاداتى در خصوص اسناد طرق آن و گاه به متّحد نمودن برخى از طرق نزديك به هم و متشابه و غيره پرداخته است كه از خواننده رساله مخفى نخواهد ماند.
در اين رساله گويا مؤلّف تقيّد زيادى در حفظ نصوص منقوله نداشته است؛ چرا كه در بسيارى از موارد، كلمه و يا عباراتى در اثناى منصوصات افزوده شده كه با هيچ يك از مصادر آن سازگارى ندارد.

نسخه هاى رساله و روش تحقيق

براى اين رساله دو نسخه شناسايى شد كه عبارت اند از:
1. نسخه موجود در كتاب خانه حضرت آية اللّه مرعشى در قم، به

صفحه از 165