إيضاح الأنباء في تعيين مولد خاتم الأنبياء و مقتل سيّد الشهداء(ع) - صفحه 192

اختيار كرده و گويا مقصود مجلسى از بعضى افاضل معاصرين كه كلام او را نقل نموده ، همين فاضل قزوينى است ؛ زيرا بعضى [از ]آنچه مجلسى از او نقل كرده در اين رساله موجود است و هر دو از اين دو فاضل مثبت و نافى كه تمسّك به اعمال نجومى كرده اند و خواسته اند كه غرّه ماه را به تقريبى كه منجّمين را در تعيين غرّه، حسابى معمول است ، تقريبا معيّن نمايند تعرّضى بر استخراج هلال نكرده و آن را از موهنات يا مويّدات طرفى نشمرده اند و در تعيين غرّه حسابى نيز با نوعى از تسامح و تقريب راه رفته اند .
لهذا اين بنده بى تدرّب كم تدبير خواست در اين باب قلمى و قدمى بردارد و با همه بى بضاعتى و بى اسبابى آنچه به نظر قاصر مى رسد ، به رشته تحرير كشد . پس به ترقيم اين مختصر مبادرت نمود و مختصرى را كه چند سال قبل در تحقيق و تعيين سال شهادت حضرت سيّد الشهداء ـ أرواحنا فداه ـ نوشته بود، بعد از اعاده نظر علاوه كرد و ناميد آن را به إيضاح الإنباء في تعيين مولد خاتم الأنبياء و مقتل سيّد الشهداء .
و در آخر رساله مناسب آمد كه به ذكر بعض امور ديگر كه مطرح مذاكره است از تعيين موضع شمس در روز خلافت حضرت امير المؤمنين عليه السلام و غيره تعرّضى شود. و مرتّب نمودم آن را به چند باب و خاتمه ، واللّه المستعان .

صفحه از 259