إيضاح الأنباء في تعيين مولد خاتم الأنبياء و مقتل سيّد الشهداء(ع) - صفحه 194

تا اين كه گويد :
پس هجرت كرد بر مدينه و توقّف نمود در آن جا ده سال و رحلت نمود دوازده شب گذشته از ماه ربيع الاوّل روز دوشنبه ، و عمر مباركش شصت و سه سال بود . ۱
و مسعودى ـ كه بى شبهه امامى مذهب است ـ در كتاب الوصيه گويد آنچه ترجمه اش اين است :
روايت شده كه متولّد شد حضرت رسول صلى الله عليه و آله وسلم وقت طلوع صبح از روز دوشنبه ختنه كرده شده و روز جمعه نيز روايت شده دوازده شب از ربيع الاوّل گذشته در عام فيل و آن عام فتح است و اين قول صحيح تر است . ۲
و در مروج الذهب گويد آنچه ترجمه اش اين است :
آنچه به صحّت پيوسته از مولد پيغمبر صلى الله عليه و آله وسلم اين است كه بوده است بعد از آمدن اصحاب فيل به مكّه به پنجاه روز و آمدن آنها به مكّه روز دوشنبه بوده ، سيزده شب از محرّم مانده سنه هشتصد و هشتاد و دو از عهد ذو القرنين . و آمدن ابرهه هفده شب از محرّم گذشته بوده از سال دويست و شانزده از تاريخ عرب كه اوّل آن حجّة العده است و در سال چهلم از سلطنت كسرا نوشيروان . و مولد آن حضرت هشتم ربيع الاوّل همين سال بوده در مكّه ... الخ . ۳
و بنا بر اين كلام غرّه محرّم سال ولادت شنبه و محرّم و صفر هر دو تمام و غرّه ربيع الاوّل و هشتم آن چهارشنبه و هفدهم جمعه خواهد بود. و فاصله ميان عام الفيل و يوم الولاده پنجاه روز نمى شود الاّ به اين فرض .
تنبيه : علاّمه نورى در ميزان السماء گويد :
طايفه جليله اماميّه يوم ولادت را اجماعا روز هفدهم دانند ، غير از ثقة الإسلام و معاصر او على بن الحسين المسعودى كه با اهل سنّت موافقت كردند و در دوشنبه دوازدهم گفتند . نه براى اين قول سيّمى و نه به غير اين دو قائل ثالثى در ميان

1.الكافى ، ج ۱ ، ص ۴۳۹ .

2.إثبات الوصية ، ص ۱۲۴ .

3.مروج الذهب ، ج ۲ ، ص ۲۸۹ .

صفحه از 259