إيضاح الأنباء في تعيين مولد خاتم الأنبياء و مقتل سيّد الشهداء(ع) - صفحه 196

روز دوشنبه ... الخ . ۱
و اين روايت است كه موافق است با قول بعضى از اهل سنّت از جهت دوشنبه و دوازدهم بودن ، ولى مأثور از معصوم نيست بلكه برخى از روات در بين اسقاط و مرفوعا روايت شده .
قول دويم : قول شيخ اجل مفيد محمّد بن محمّد بن النعمان (المتوفّى سنه 413) است در كتاب مقنعه و مسار الشيعه و حدائق الرياض .
1 . در كتاب مقنعه گويد آنچه ترجمه اش اين است :
متولّد شد در مكّه روز جمعه هفدهم از شهر ربيع الاوّل و اظهار رسالت نمود در بيست و هفتم رجب . و در آن وقت چهل سال داشت و رحلت كرد در مدينه از اثر سم در روز دوشنبه ، دو شب از ماه صفر مانده ، سال دهم از هجرت ، و سنّ مباركش شصت و سه بود ... الخ . ۲
و مراد از سال [دهم] هجرت سال دهم از تاريخ هجرى نيست تا گمان رود كه وفات در سال يازدهم از تاريخ هجرى بوده ، بلكه مقصود سال تامه مهاجرت است كه دوازدهم ربيع الاوّل وارد مدينه شده و چهارده روز به تمام شدنِ ده سال وفات نمود و مبدأ تاريخ هجرى از اوّل محرّم همان سال است .
و در مسارّ الشيعه در ذكر وقايع ربيع الاوّل گويد مترجما :
در روز هفدهم ماه بوده است ولادت سيّد ما رسول اللّه صلى الله عليه و آله وسلم وقت طلوع صبح از روز جمعه در عام الفيل . و هميشه صلحاى از آل محمّد در جميع اوقات تعظيم مى نمايند آن روز را و مى دانند حقّ آن را و مراعات مى كنند حرمتش را و آن روز را روزه مى گيرند ... الخ . ۳
و در كتاب حدائق الرياض به نقل سيّد ابن طاووس در كتاب اقبال نظير عبارت مسار الشيعه را گفته .

1.كمال الدين ، ص ۱۹۶ .

2.المقنعة ، ص ۴۵۶ .

3.مسارّ الشيعه ، ص ۵۰ .

صفحه از 259