إيضاح الأنباء في تعيين مولد خاتم الأنبياء و مقتل سيّد الشهداء(ع) - صفحه 197

2 . شيخ الطايفه محمّد بن الحسن الطوسى (المتوفّى سنه 460) كه تلميذ شيخ مفيد است ، در كتاب تهذيب كه شرح مقنعه است ، عين عبارت مقنعه را ذكر كرده بدون اعتراض و اظهار مخالفت . ۱
و در مصباح متهجّد در عداد ذكر امور واقعه در ماه ربيع الاوّل گويد :
در هفدهم از ماه بوده ولادت حضرت رسول اللّه صلى الله عليه و آله وسلمهنگام طلوع صبح از روز جمعه در عام الفيل و آن روزى است عظيم البركة... الخ . ۲
3 . شيخ جليل محمّد بن على بن عثمان الكراجكى (المتوفّى سنه 449) كه از اعاظم اماميّه است در كنز الفوائد نظير عبارت مسارّ الشيعه را گفته و جمعه هفدهم ربيع الاوّل را روز ولادت گرفته . ۳
4 . شيخ جليل محمّد بن على بن شهرآشوب (المتوفّى سنه 588) كه از اعاظم اماميّه است در كتاب مناقب گويد آنچه ترجمه اش اين است :
حامل شد مادرش به نور نبوّت در ايّام تشريق در جمره عقبه وسطا در منزل عبد اللّه بن عبد المطلّب . و متولّد شد به مكّه هنگام طلوع صبح از روز جمعه هفدهم شهر ربيع الاوّل بعد از پنجاه و پنج روز از هلاك اصحاب فيل .
و عامّه گويند روز دوشنبه ، دويم يا دهم از ماه مزبور ، هفت سال مانده از سلطنت نوشيروان . و بعضى گفته اند در زمان سلطنت هرمز بن نوشيروان ، هشت سال و هشت ماه مانده از سلطنت عمرو بن هند پادشاه عرب موافق بيستم شباط از ماه هاى رومى در سال دويم از سلطنت هرمز بن نوشيروان و اوّلى صحيح است لا غير ؛ به جهت فرموده خود آن حضرت كه فرموده : متولّد شدم در زمن پادشاه عادل نوشيروان ... الخ . ۴
و مؤخّر بودن ولادت از هلاك اصحاب فيل به پنجاه و پنج روز مستلزم اين است كه هلاك آن قوم در اوايل عشر ثالث از محرّم بوده باشد . ولى شيخ طوسى در مصباح

1.التهذيب ، ج ۶ ، ص ۲ .

2.مصباح المتهجد ، ص ۷۹۱ .

3.كنز الفوائد ، ص ۷۲ .

4.مناقب آل أبى طالب ، ج ۱ ، ص ۱۴۹ .

صفحه از 259