إيضاح الأنباء في تعيين مولد خاتم الأنبياء و مقتل سيّد الشهداء(ع) - صفحه 198

روز هفدهم محرّم را روز هلاك آن قوم شمرده و آن مطابق با اقوال مورّخين و منافى است با بودن ولادت در هفدهم با اذعان بر اين كه فاصله، پنجاه و پنج روز بوده . ۱
5 . امين الإسلام فضل بن الحسن الطبرسى المتوفّى سنه 552 ، صاحب تفسير مجمع البيان در كتاب إعلام الورى گفته و ترجمه اش اين است :
متولّد شد آن حضرت روز جمعه وقت طلوع آفتاب هفدهم شهر ربيع الاوّل از عام فيل و در روايت عامّه روز دوشنبه .
بعد از آن اختلاف كرده اند ؛ بعضى قائل شده اند كه دو شب از ماه ربيع الاوّل گذشته بود و نزد بعضى ده شب گذشته [از ربيع الاول در ]سى و چهار سال و هشت ماه گذشته از سلطنت نوشيروان بن قباد . و اوست قاتل مزدك و زنادقه و اوست كه قصد كرده است او را رسول خدا به زعم بعضى كه فرمود : متولّد شدم در زمان پادشاه نيكوكار و هشت سال و هشت ماه گذشته از پادشاهى عمرو بن هند پادشاه عرب ... الخ .۲

و على بن عيسى الاربلى در كشف الغمّه قناعت كرده است به نقل همين كلام طبرسى . ۳
6 . و سيّد جليل على بن طاووس المتوفى سنه 664 در كتاب اقبال در ذكر اعمال شهر ربيع الاوّل فرموده مترجما :
ما ذكر كرده ايم در كتاب التعريف للمولد الشريف آنچه كه دانستيم از اختلاف اعيان اماميّه در خصوص وقت اين ولادت معظّمه نبويّه و گفته ايم كه عمل اشخاصى از علما كه ما درك كرديم آنها را بر اين بود كه ولادت مقدّسه آن حضرت روز جمعه هفدهم شهر ربيع الاوّل از عام فيل ، وقت طلوع فجر بوده .۴
پس فضيلت روزه گرفتن آن روز را ذكر كرده و نقل نموده است از كتاب حدائق

1.مصباح المتهجد ، ص ۷۸۷ .

2.إعلام الورى ، ص ۱۳ .

3.كشف الغمة ، ج ۱ ، ص ۱۴ .

4.إقبال الأعمال ، ج ۳ ، ص ۱۲۱ .

صفحه از 259