إيضاح الأنباء في تعيين مولد خاتم الأنبياء و مقتل سيّد الشهداء(ع) - صفحه 221

درجه و بعد سوى ميانه 14 درجه و 15 درجه و هلال در اين قسم بعد واضح و بلند نمايد . پس غرّه ماه مزبور هلالى و وسطاى يكشنبه و دوازدهم پنجشنبه و هفدهم سه شنبه خواهد بود .
و در شب پنجشنبه غرّه وسطاى ربيع الاوّل سنه 52 هلال بر حسب زيجى ممكن الرؤيه و بر حسب زيجى غير ممكن الرؤيه است، در صورت رؤيت دوازدهم دوشنبه و هفدهم شنبه و در صورت عدم امكان، غرّه جمعه و دوازدهم سه شنبه و هفدهم يكشنبه خواهد بود .
4 . براى تعيين غرّه رجب سنه 14 و سنه 13 و سنه 12 استخراج شد در سنه 14 غرّه هلالى و وسطا دوشنبه و بيست و هفتم شنبه، و در سنه 13 غرّه وسطا جمعه و هلالى شنبه و بيست و هفتم پنجشنبه، و در سنه 12 وسطا چهارشنبه و هلالى پنجشنبه و بيست و هفتم سه شنبه است .
5 . موضع شمس با زيج هندى در هفدهم ربيع الاوّل سال پنجاه و چهارم قبل از هجرت به افق مكّه ، نوزده درجه و پنجاه و يك دقيقه ثور و در روز مزبور از سال پنجاه و سيم هشت درجه و يازده دقيقه ثور است .
6 . و در بيست و هفتم رجب سنه چهاردهم قبل از هجرت 14 درجه و 54 دقيقه سرطان و در روز مزبور از سال سيزدهم چهار درجه و چهار دقيقه سرطان است .

فصل سوم

از فصل سابق معلوم شد كه قول كلينى و مسعودى در هر سه سال مطابق استخراج نيست و هكذا قول اهل سنّت، الاّ به احتمالى در سال 52.
و قول مشهور مطابق استخراج است، الاّ اين كه يك سال مقدّم است بر آنچه معروف شده كه ولادت، 53 سال تقريبا مقدّم بر هجرت بوده ؛ يعنى بايد عمر مبارك حضرت رسول صلى الله عليه و آله وسلم را 64 سال الاّ ايّام معدوده دانيم و بعثت را در سال چهاردهم قبل الهجره . و علّت اين دويمى اين است كه 27 رجب كه روز مبعث است بنا به روايتى كه شيخ طوسى در مصباح ذكر كرده ، روز دوشنبه بوده و بنا بر آن، روز دوشنبه خواهد

صفحه از 259