إيضاح الأنباء في تعيين مولد خاتم الأنبياء و مقتل سيّد الشهداء(ع) - صفحه 223

در مدّت عمر آن حضرت و سن مبارك در وقت بعثت، اطناب است. هر كه خواهد به كتاب الخميس و سيره حلبيّه رجوع نمايد . ۱

فصل چهارم : در تطبيق با تواريخ عمومى

1 . تاريخ هبوطى

ميانه مورّخين اختلاف شديد در تاريخ هبوطى هست. هر كس تفصيل آن خواهد به تاريخ أبو الفداء رجوع نمايد. و آنچه مورّخ مزبور بعد از تحقيقات زياد اختيار كرده ، آن است كه قصّه فيل و تولّد در سال 6163 (شش هزار و يكصد و شصت و سه) از تاريخ هبوطى و اوّل هجرت مطابق است با سال 6216 (شش هزار و دويست و شانزده) و تفاوت اين دو، 53 سال است . ۲
و مصطفى بن عبد اللّه اسلامبولى صاحب كشف الظنون المتوفّى سنه 1066 در تقويم التواريخ ۳ و سپهر مرحوم در ناسخ التواريخ همين رأى را اختيار كرده ، تبعيّت از ابو الفدا نموده اند . ۴ و صاحب نقد التواريخ رفعت افندى كه تاريخِ از اوّل هبوط تا 1295 هجرى را نوشته ، در حقيقت تابع ابو الفداست، الاّ اين كه قصّه فيل و تولّد را در سنه 64 به تفاوت يك سال از گفته ابو الفدا نوشته و در اوّل هجرت مطابق است و به گفته او تفاوت 52 سال مى شود .
و مرا در اين باب اشكالى است و آن اين است كه سنين تاريخ هبوطى، همه شمسى است و مدّت اقامت حضرت رسول صلى الله عليه و آله وسلم در مكّه همه با سنين قمريّه محسوب مى شود . و اگر مدّت اقامت را 53 سال قمرى دانيم با 53 سال شمسى يك سال و چند ماه تفاوت خواهد كرد . پس 53 سال قمرى را بر 6163 شمسى افزودن صحيح نخواهد بود .
و اگر خود ابو الفدا تصريح نكرده بود بر فاصله ميانه مولد و هجرت ، كه 53 سال

1.الخميس ، ج ۲ ، ص ۱۶۶ ؛ سيره حلبيّه ، ج ۱ ، ص ۳۶۳ .

2.تاريخ أبو الفداء، ج ۱ ، ص ۱۳۰ و ۱۳۲ .

3.تقويم التواريخ ، ص ۳۶ .

4.ناسخ التواريخ ، ج ۱ ، ص ۸ .

صفحه از 259