إيضاح الأنباء في تعيين مولد خاتم الأنبياء و مقتل سيّد الشهداء(ع) - صفحه 248

كه اوضح در بيان و اشدّ در تأثّر و تحسّر است . ولى چون روايت مرسلاً است و با ادلّه قويّه كه معارض آن هستند مقاومت ننمايد ، بايد طرح يا تأويل كرد .
و امّا حديثى كه صاحب ناسخ ذكر كرده ، از غرائب اخبار است و در هيچ يك از كتب معتبره به نظر نرسيده . حتّى در وسائل و مستدركات آن كه اجمع كتب اخبار است ، اثرى از آن خبر نيست و گذشته از آن، تعليل نهى از صوم در عيدين به اين كه حضرت سيّد الشهدا روز جمعه يا دوشنبه شهيد شده ، غير مفيد و نابه جاست و آنچه حقير از السنه و افواه شنيده، اين است كه حديث مزبور، به اين نحو است :
لا تصوموا العيدين، و لا تباركوا الاثنين؛ فإنّ الحسين قتل في الاثنين .
و حديثى به اين مضمون نيز در كتب اخبار ديده نشده .
بلى در كتاب مبارك كافى حديثى نقل كرده از حضرت امام رضا عليه السلام و حديث اين است :
حدّثنا جعفر بن موسى عليه السلام قال: سألت الرضا عليه السلام عن صوم يوم عاشورا و ما يقول الناس فيه، فقال: عن صوم ابن مرجانة تسلني. ذلك يوم صامه الأدعياء من آل زياد لقتل الحسين عليه السلام و هو يوم يتشأّم به آل محمّد و يتشأّم به أهل الإسلام، لا يصام و لا يتبرّك به، و يوم الاثنين يوم نحس قبض اللّه فيه عزّوجلّ نبيَّه و ما اُصيب آل محمّد إلّا في يوم الإثنين فتشأّمنا به و تبرّك به عدوّنا، و يوم عاشورا قتل الحسين عليه السلام و تبرّك به ابن مرجانة... الحديث .۱
و خلاصه ترجمه اش اين است كه : روز عاشورا روزى است كه اولاد زنا از آل زياد آن را روزه داشتند؛ به جهت قتل سيّد الشهدا . و روز دوشنبه روز نحسى است كه آن روز حضرت خاتم الانبيا رحلت نمود و بر آل محمّد مصيبتى نرسيده مگر روز دوشنبه ، پس ما آن را بدشگون شمرديم و دشمنان ما آن را مبارك شمردند و روز عاشورا شهيد شد در آن سيّد الشهدا و مبارك شمرد آن را پسر مرجانه و بدشگون شمرد آن را آل محمّد... الخ .
و در باب سابق نيز بعض فقرات اين حديث ذكر شد .

1.الكافي ، ج ۴ ، ص ۱۴۶ .

صفحه از 259