حاشية الصحيفة السجادية - صفحه 287

مجلسى سپس به مقابله نسخه تازه ياب خود با نسخه نياى پدر شيخ بهايى و ترويج آن در اصفهان پرداخت:
به نزد شيخ آمدم و شروع كردم به مقابله آن با نسخه او كه نياى پدرش از روى نسخه شهيد نوشته بود... و نسخه اى كه حضرت صاحب الزمان عليه السلام به من اعطا فرمود نيز از روى خط شهيد نوشته شده و با آن نسخه به غايت همسان بود، حتى در نسخه بدل هايى كه بر هامش آن كتابت شده بود. پس از آن كه از مقابله بپرداختم، مردمان من نزد من آغاز به مقابله كردند و به بركت عطاى حضرت حجت صحيفه كامله در همه شهرها مانند خورشيد در هر خانه تابيدن گرفت، و به ويژه در اصفهان كه بيشترينه مردمان چند صحيفه دارند و بيشترينه شان مردمانى شايسته و نيايشگرند و بسيارى شان مستجاب الدعوه و اين از آثار معجزه صاحب الزمان عليه السلام است.
بدين ترتيب مجلسى اوّل از نسخه نياى پدر شيخ بهايى رونوشتى به خط خود استنساخ كرد و پس از آن مخصوصا در ماه رمضان به مباحثه و تدريس اين كتاب مى پرداخت. ۱ و نسخه مجلسى در ميان مردم اشاعه يافت.
جاى ديگرى در اهميت تلاش مجلسى در ترويج صحيفه اين گونه نوشته بودم:
امروزه فقط 27 نسخه از صحيفه سجاديه مربوط به قبل از قرن دهم وجود دارد... و اين در حالى است كه در قرن 11 و 12 هجرى بر اثر اقدامات علّامه مجلسى نسخه هاى صحيفه آن قدر فزونى يافت كه هم اكنون ۲ فقط حدود 1100 نسخه از صحيفه سجاديه در كتاب خانه هاى عمومى و خصوصى ايران مربوط به اين دو قرن

1.مناقب الفضلاء، محمدحسين خاتون آبادى، در ميراث حديث شيعه، ج ۴، ص ۵۰۳.

2.آمار مربوط به دست نويس هاى شناخته شده تا سال ۱۳۸۲ش است. بعد از اين تاريخ دست نويس هاى بسيار بيشترى مربوط به اين زمان در فهرست كتاب خانه ها معرفى شده است.

صفحه از 564