حاشية الصحيفة السجادية - صفحه 296

ابن ادريس و صحيفه سجاديه

ابن ادريس ۱ از نخستين دانشمندانى بود كه به تهيه نسخه اى از صحيفه سجاديه به خط خود پرداخت. نسخه او كه در رجب 570 ق كتابت شده بود، بعدا در دست سه تن از دانشمندان شيعى قرار گرفت:

اوّل. سديدى؛

وى در ذى القعده 654 ق نسخه خود را با آن مقابله كرد و تمامى اختلافات آن را با علامت «س» در حاشيه و بين سطورِ دست نويس خود ثبت كرد. او همچنين يادداشت پايانى ابن ادريس بر نسخه اش را چنين نقل مى كند:
بلغ العرض بأصل خير الموجود و بذل فيه الجهد و الطاقة إلا ما زاغ عنه النظر و حسر عنه البصر.

دوم. شهيد اوّل؛

به نوشته محمدتقى مجلسى، شهيد دست نوشته صحيفه خود را از نسخه عميد الرؤسا و ابن سكون كتابت و با نسخه ابن ادريس مقابله كرد. اين مقابله، هم با واسطه بود و هم بدون واسطه؛ ۲ به اين معنى كه يك بار اختلاف نسخى را كه سديدى پس از مقابله با نسخه ابن ادريس در حاشيه نسخه اش نوشته بود با مركّب سياه به نسخه خود انتقال داد و ديگر بار بر اساس اصل دست خط ابن ادريس به مقابله بدون واسطه پرداخت (با مركب سرخ).

1.براى زندگانى ابن ادريس مفصل ترين و تحقيقى ترين تك نگارى: زندگى و انديشه هاى ابن ادريس، از على همت بنارى، قم، بوستان كتاب قم، ۱۳۸۱ش، ۳۷۶ ص است.

2.روضة المتقين، ج ۱۴، ص ۱۲۴: «و كتب الشهيد نسختها من نسخة عميد الرؤساء و ابن السكون و قابلها مع ابن إدريس بواسطة أو بدونها».

صفحه از 564