23
سيماي علم و حكمت در قرآن و حديث

2 . وحدت جوهر علم

به عكس علوم رسمى ـ و به تعبير روايات ، علوم سمعى ـ كه رشته‏هاى مختلف دارند ، جوهر علم يك حقيقت بيش نيست و شايد اين حديث «دانش نقطه‏اى بود ، نادانان آن را زياد كردند» ۱ اشاره به اين ويژگى باشد .

3 . جداناپذيرى حقيقت علم از ايمان

اين ويژگى در آيات و روايات فراوانى مورد توجه قرار گرفته است و حاصل آن اين است كه انسان نمى‏تواند عالم به مفهوم حقيقى آن باشد و مؤمن نباشد . به‏گفته امام على عليه‏السلام : «ايمان و دانش برادران همزادند و دو رفيق‏اند كه از هم جدا نمى‏شوند» ۲ .

4 . همراهى علم و بيم از خدا

از نظر قرآن كريم ، علم همراه با بيم از خداوند متعال است . اين كتاب آسمانى با صراحت و با قاطعيت اعلام كرده است كه : «از ميان بندگان خدا تنها دانايان از او بيم دارند» ۳ .
نكته قابل تأمل اين است كه اثبات ملازم بودن علم با بيم از خدا از سوى قرآن ، در ادامه سخن در باره چند رشته از علوم طبيعى است . خداوند در سوره فاطر چنين مى‏فرمايد :
«آيا نديده‏اى كه خدا از آسمان ، آبى فرو فرستاده و بدان ميوه‏هاى رنگارنگ برآورديم و نيز از كوهها راههايى سپيد و سرخ رنگارنگ و همچنين سياه سياه [پديد آورديم] .
بدين گونه از مردم و جانوران و چهارپايان رنگارنگ [آفريده‏ايم] . از ميان بندگان خدا تنها دانايان‏اند كه از او مى‏ترسند . آرى خدا پيروزِ آمرزنده است»۴.

بنابر اين علوم طبيعى نيز مى‏تواند موجب بيم از خدا شود به شرط آنكه نور هدايتگر حقيقت علم همراه آن گردد و دانشمند با نور علم به طبيعت بنگرد و در پديده‏هاى اعجاب انگيزش تأمل نمايد .

1.عوالى اللآلى : ج۴، ص۱۲۹، ح ۲۲۳.

2.غرر الحكم : ۱۷۸۵.

3.سوره فاطر : آيه ۲۸.

4.سوره فاطر، آيه ۲۷ و ۲۸.


سيماي علم و حكمت در قرآن و حديث
22

ويژگيهاى جوهر علم

ويژگيها و آثار و علايم جوهر علم در قرآن و روايات اسلامى مشابه ويژگيها و آثار و علايم حقيقت حكمت و جوهر عقل است . اين تشابه كمك فراوانى در راه شناخت حقيقت علم و عقل از نظر اسلام مى‏كند . برخى از اين ويژگيها را در متن كتاب و نيز كتاب «العقل والجهل في الكتاب والسنُّة» ملاحظه خواهيد كرد . در اينجا تنها به فهرست مهمترينِ آنها اشاره مى‏كنيم :

1 . ريشه نور علم در فطرت انسان

احاديثى كه علم را سرشته در دل مى‏دانند ۱ ، ويا آن را به «مطبوع» و «مسموع» تقسيم مى‏كنند ۲ و يا از آن به نورى كه خداوند متعال به دل افاضه مى‏نمايد تعبير مى‏نمايند ۳ ، و نيز همه آيات و رواياتى كه خداشناسى را فطرى مى‏دانند ، اشاره به اين ويژگى علم دارند .

1.قرّة العيون : ص۴۳۹.

2.نهج البلاغه : حكمت ۳۳۸.

3.منية المريد : ص۱۴۹.

  • نام منبع :
    سيماي علم و حكمت در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودی، عبدالهادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 44136
صفحه از 236
پرینت  ارسال به