5 . اخلاق شايسته از بركات نور علم
يكى از آثار حقيقت نورانى علم ، خود سازى و صفات پسنديده است . اين ويژگى در روايات فراوانى مورد توجه قرار گرفته است ؛ به گفته امام على عليهالسلام :
۰. «هر اندازه دانش انسان افزون گردد توجّه وى نسبت به نفس خود بيشتر گردد و در رياضت و اصلاح آن كوشش بيشترى مبذول كند» ۱ .
6 . جداناپذيرى جوهر علم از عمل شايسته
يكى از ويژگيهاى برجسته نور علم كه در روايات فراوانى مورد تاكيد قرار گرفته ، عمل صالح است ۲ . از نظر اين احاديث عمل شايسته ثمره علم است و بدون عمل ، چراغ علم در وجود انسان خاموش مىشود .
راه كسب نور علم
در اين كتاب ملاحظه خواهيد كرد كه مبدأ علوم رسمى ، حسّ
وعقل و راه تحصيل آن تعليم وتعلّم است و مبدأ نور علم ، قلب است . اما اين علم آموختنى نيست و راه تحصيل آن در گام نخست زدودن موانع و در گام دوم فراهم ساختن زمينههاى پيدايش آن است .
نور علم ريشه در فطرت انسان دارد و تحصيل آن به معناى فراهم ساختن شرايط شكوفايى فطرت است كه در اين حالت ، علم خود آشكار مىگردد : «دانش در دلهاى شما سرشته است ، به آداب روحانيان متادِّب شويد تا برايتان آشكار گردد» ۳ .
نقشِ محصِّل در تحصيل نور علم ، تنها فراهم ساختن زمينه پيدايش آن است و گرنه فروغ نور علم هديهاى است الهى به انسانهاى شايسته كه از عالم غيب سرچشمه مىگيرد و كانون جان را روشن مىسازد : «دانش ، نور و پرتوى است كه خدا در دلهاى دوستانش مىتاباند» ۴ .
نكته قابل توجه اين كه هر چند نور علم قابل تعليم و تعلّم نيست اما بىترديد مقدمات آن نياز به تعليم و تعلّم دارد و واجبترين وظيفه انبياى الهى و اوصيا و وارثان آنان ـ يعنى عالمان ربّانى ـ همين است و آنچه در آداب تعليم وتعلّم وعالم واحكام تعلّم در اين كتاب آمده در اين باب است . اميد آن كه استادان و دانشجويان در همه رشتههاى علمى با رعايت اين آداب به نور علم دست يابند .