43
سيماي علم و حكمت در قرآن و حديث

فصل اوّل

معناى حكمت

قرآن

«اين (رهنمودها) از جمله حكمتهايى است كه پروردگارت به تو وحى كرده است» . ۱

حديث

۵۳.امام على عليه السلام :آغاز حكمت ، ترك لذّتها و پايان آن ، نفرت از چيزهاى گذراست . ۲

۵۴.امام صادق عليه السلام ـ درباره گفتار خداى عز و جل :«و هر كه حكمت يابد ، خيرى فراوان يافته است» ـ مى فرمايد : مقصود فرمانبردارى از خدا و شناخت امام است . ۳

۵۵.امام كاظم عليه السلام ـ در تفسير گفته خداى متعال :«و به لقمان حكمت داديم» ـ فرمود : منظور فهم و خرد است . ۴

ر . ك : ص 51 «آثار حكمت» / ص 53 «اساس حكمت» / ص 55 «حكمتهاى جامع» .

1.سوره بقره ، آيه ۲۶۹ .

2.غرر الحكم : ۳۰۵۲ .

3.الكافى : ج ۱ ، ص ۸۵ ، ح ۱۱

4.الكافى : ج ۱ ، ص ۱۶ ، ح ۱۲.


سيماي علم و حكمت در قرآن و حديث
42
  • نام منبع :
    سيماي علم و حكمت در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودی، عبدالهادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 43615
صفحه از 236
پرینت  ارسال به