67
سيماي علم و حكمت در قرآن و حديث

فصل دوم

اسباب معارف عقلى

2 / 1

تفكر

قرآن

«در آفرينش آسمانها و زمين مى انديشند» . ۱

«پس ماجرا را بازگوكن شايد كه آنها بينديشند» . ۲

«تا آنچه را كه به سوىِ آنها نازل شده است ، براى مردم بيان كنى و شايد ايشان بينديشند» . ۳

«ما آن مثالها را براى مردم مى زنيم، باشد كه بينديشند». ۴

حديث

۹۹.امام على عليه السلام :انديشه ، حكمت را ثمر مى دهد . ۵

۱۰۰.امام على عليه السلام :انديشه ات تو را به راه راست هدايت مى كند . ۶

1.سوره آل عمران ، آيه ۱۹۱ .

2.سوره اعراف ، آيه ۱۷۶ .

3.سوره نحل ، آيه ۴۴ .

4.سوره حشر ، آيه ۲۱ .

5.غرر الحكم : ۸۷۸

6.غرر الحكم : ۶۵۴۵ .


سيماي علم و حكمت در قرآن و حديث
66

2 . عقل ۱ 3 . مركز معارف شهودى ۲ 4 . روح ۳ .

در مباحث معرفت شناسى هنگامى كه قلب در كنار عقل به عنوان يكى از مبادى معرفت مطرح مى‏شود ، مقصود معناى سوم يعنى مركز معارف شهودى است .
نكته مهمى كه در بخش چهارم از اين فصل مورد توجه قرار گرفته آن است كه مبدأ و مصدر اصلى همه ادراكات و احساسات انسان ، روح اوست و مبادى سه گانه معرفت ـ حس و عقل و قلب ـ در واقع به منزله راههايى است كه روح از طريق آنها با هستى ارتباط برقرار مى‏كند . بنابراين وقتى كه قلب در معناى دوم و يا سوم به كار مى‏رود ، در واقع در بُعدى از ابعاد خود يا مرتبه‏اى از مراتب خويش به كار رفته است ۴ .

1.الكافي : ج۱، ص۱۶، ح۱۲.

2.همان : ج۸، ص۲۱، ح۲، نهج البلاغه، حكمت ۱۰۸ و بنگريد به اصل كتاب، فصل مبادى دانش و حكمت، باب ۱/۳ «دل».

3.بنگريد به سوره بقره، آيه ۲۲۵، ۲۸۳، سوره ق، آيه ۳۳، سوره شعراء، آيه ۸۹ و اصل كتاب، فصل مبادى دانش و حكمت، باب ۱/۴ «مبدأ اصلى ادراكات».

4.براى آگاهى بيشتر بنگريد به كتاب «مبانى شناخت» از مؤلّف.

  • نام منبع :
    سيماي علم و حكمت در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودی، عبدالهادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 43562
صفحه از 236
پرینت  ارسال به