97
سيماي علم و حكمت در قرآن و حديث

مسائلى در باره حجابهاى علم و حكمت

مسأله اوّل : قلمرو حجابهاى حكمت

نخستين سؤال در باره حجابهاى دانش و حكمت ، اين است كه قلمرو مانعيت اين موانع تا كجاست ؟ آيا مانع همه انواع شناختهاى حسّى ، عقلى و قلبى‏اند يا مانعيت آنها مرز خاصى دارد ؟ براى پاسخ بايد موانع را به چند دسته تقسيم كرد :
دسته اوّل : موانع و آفات علوم رسمى؛ مانند كم‏رويى ۱ بدفهمى ۲ و تن آسايى ۳ .
اين دسته ، مانع شناختهاى عقلى هستند و كمترين احاديث را به خود اختصاص داده‏اند .
دسته دوم : موانعى كه مانعيّت آنها شامل شناختهاى عقلى و قلبى است؛ مانند عُجب ، تعصّب ، استبداد و ... ۴ .
اين موانع ، انديشه را از تشخيص درست حقايق عقلى و قلب را از بركات الهامها وارشادهاى غيبى الهى محروم مى‏سازد .
دسته سوم : موانع علم حقيقى و يا نور علم؛ مانند ظلم ، كفر ،
اسراف ، فسق و به طور كلى گناه ۵ .
اين موانع آينه دل را تيره و جان را بيمار مى‏سازد و آدمى را از دانش حقيقى بى‏بهره مى‏كند؛ هر چند داراى مراتب والايى از علوم رسمى باشد .
اگر اين بيمارى مزمن گردد ، دل فاسد و انسان از مدار هدايت الهى خارج و در گمراهى ابدى گرفتار مى‏گردد . قرآن در وصف آنان مى‏فرمايد : «چنين نيست ، بلكه آنچه كرده‏اند بر دلهايشان زنگار نهاده است. چنين نيست، آنان در آن روز از پروردگارشان سخت محجوبند» ۶ ونيز مى‏فرمايد : «دلهايى دارند كه با آن در نمى‏يابند و ديدگانى دارند كه با آنها نمى‏بينند و گوشهايى دارند كه با آنها نمى‏شوند . آنان همچون چهارپايانند ، بلكه گمراهتر ، آنان همان غافلانند» . ۷
اين فصل نشان مى‏دهد كه قرآن و احاديث اسلامى در مبحث موانع شناخت بر اين دسته تاكيد كرده‏اند .

1.هركه خجالت كشد ، دانشش اندك شود (الكافي : ج۲، ص۱۰۶، ح۳) .

2.به دست نيامدن دانش ، جز در نتيجه سوء فهم سامع نيست (غرر الحكم : ۱۰۵۵۹) .

3.دانش با تن آسايى يافت نشود (غرر الحكم : ۱۰۶۸۴) .

4.بنگريد به ابواب : ۱ / ۱۲ ، ۱ / ۱۳ ، ۱ / ۱۸ ، ۱ / ۱۷ ، ۱ / ۱۵ ، ۱ / ۲۱ ، ۱ / ۲۰.

5.بنگريد به ابواب : ۱ / ۵، ۱ / ۶ ، ۱ / ۸ ، ۱ / ۷ ، ۱ / ۳.

6.سوره مطفّفين ، آيه ۱۴ و ۱۵ .

7.سوره اعراف ، آيه ۱۷۹ .


سيماي علم و حكمت در قرآن و حديث
96

1 / 20

شرابخوارى

۱۸۱.امام على عليه السلام :خداوند شراب نخوردن را براى نگهدارى خرد واجب كرد . ۱

۱۸۲.امام رضا عليه السلام :خداوند شراب را به جهت تباهيهايش و نيز به دليل دگرگونى آن در خردهاى نوشندگانش و وادار كردن آنان به انكار خداى عز و جل و دروغ بستن بر او و پيامبرانش و چيزهاى ديگرى كه از آن پديد مى آيد، همچون فساد و قتل ، حرام كرد . ۲

1 / 21

پرخورى

۱۸۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :پرخورى مايه دورى از خداوند است كه به سرپيچى كردنها نيرو مى بخشد؛ پس شكمهايتان را پر نكنيد كه نور حكمت در سينه هايتان خاموش مى شود . ۳

۱۸۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دل هنگام پرى شكم ، حكمت را بيرون مى اندازد . ۴

۱۸۵.امام على عليه السلام :پرخورى ، حجاب تيزفهمى است . ۵

ر . ك : ص 79 «روزه» / ص 80 «كم خورى» / ص 134 «ميانه روى در خوراك» .

1.نهج البلاغه : حكمت ۲۵۲ .

2.عيون أخبار الرِّضا عليه السلام : ج ۲ ، ص ۹۸ ، ح ۲.

3.تاريخ دمشق : ج ۱۹ ، ص ۴۴۷ ، ح ۴۵۴۶.

4.تنبيه الخواطر : ج ۲ ، ص ۱۱۹ .

5.غرر الحكم : ۶۵۲ .

  • نام منبع :
    سيماي علم و حكمت در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودی، عبدالهادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 43369
صفحه از 236
پرینت  ارسال به