نگاهي به طبيعت در احاديث "الكافي" - صفحه 418

منهمر و انفجرت العيون و جرت المياه من كال جانب... . ۱
گياهان نيز به عنوان بخش ديگرى از طبيعت ، نقش بسيار مهمّى در تأمين زندگى بشر دارند : پاكيزه كردن هوا، تعادل دماى هوا و حفاظت از خاك و تأمين بخشى از مواد غذايى مورد نياز انسان و حيوانات ديگر. علاوه بر اين تأثيرات گياهان و درختان و گل ها تأثير بسيار شگرف و مثبتى بر روح و روان انسان دارند.
ديدن سبزه زارها و گل برگ هاى لطيف گياهان، رنگ آميزىِ گونه گون گل ها، تركيب موزون برگ ها، چشم انداز بهجت آور بوستان ها و جنگل ها، انسان را غرق در شادى و سرور مى كند. افسردگى ها و دلهره ها و اضطراب ها را مى زدايد و حسّ تازگى و اميدوارى را در چنين شخصى مى رويانَد.
در روايات معصومان عليهم السلام به تماشاى سرسبزى ها و منظره هاى جذّاب آنها توصيه شده است. و دليل آن را تقويتِ ديده و بصيرت انسان و زدودنِ افسردگى ها و از بين رفتن بيمارى هاى روحى و روانى دانسته اند . در روايتى از امام كاظم عليه السلام آمده كه مى فرمايد :
ثَلَاثَةٌ يَجلينَ البَصَرَ : النَّظَرُ إلى الخُضرَةِ وَ النَّظَرُ إلى الماءِ الجارى و ... ؛۲سه چيز است كه ديده را جلا مى دهد : نگاه به سبزه ، آب روان و ... .
ممكن است مراد از اين روايت و رواياتى از اين دست، اين باشد كه نگاه كردن به سبزى و خرّمى گياهان و درختان، بر بصيرت آدمى مى افزايد و چشم دل را روشن مى كند.
از دلايل اهميت گياهان و درختان مى توان به احاديثى از ائمّه معصوم عليهم السلام در مورد درختكارى و كشاورزى به عنوان بهترين كار، اشاره كرد . امام باقر عليه السلام به نقل از پدر بزرگوارشان مى فرمايد :

1.شرح اُصول الكافى ، ملّا صالح، ج۱۲، ص ۱۶.

2.بحار الأنوار، ج۱۰، ص ۲۴۶، و ج۷۵، ص ۲۹۱.

صفحه از 434