نگاهي به طبيعت در احاديث "الكافي" - صفحه 422

حيوانات را داغ مى كردند تا با هم اشتباه نشوند و امامان معصوم عليهم السلام اين كار را منع مى كردند . يونس بن يعقوب مى گويد : به امام صادق عليه السلام گفتم: آيا مى توانم با آهن گداخته ، صورت گوسفندها را علامت بزنم؟ امام عليه السلام فرمود: «فقط گوش گوسفند را مى توانى داغ كنى» .

د . طبيعت ، وسيله آگاه سازىِ انسان

خداوند براى متنبّه كردن انسان ، به طبيعت فرمان مى دهد. پيشوايان ما يكى از دلايل وقوع زلزله را موعظه و ترساندن مردم از گناه دانسته اند. در حديثى از امام صادق عليه السلام است كه مى فرمايد :
فَإن قالَ قائِلٌ : فَلِمَ صَارَت هذِهِ الأرضُ تُزَلزَلُ؟ قيلَ لَهُ إنَّ الزَّلزَلَةَ وَ ما أشبَهَها مَوْعِظَةٌ وَ تَرهيبٌ يُرَهَّبُ بِها النّاسُ لِيَرعَوُوا وَ يَنزِعُوا عَنِ المَعاصِى . 1
خداوند ، از راه تغيير و دگرگونىِ طبيعت نيز به انسان هشدار مى دهد. حكم بن مستورد ، از امام زين العابدين عليه السلام اين گونه نقل مى كند:
از منابع غذايى اى كه خداوند ، آن را براى مردم مقدّر داشته از آنچه بدان نياز دارند، دريايى است كه خداوند ، آن را ميان آسمان و زمين آفريده است. همانا خداوند ، مجارىِ خورشيد و ماه و اختران و ستارگان را در آن اندازه كرده و همه آن را بر فلك ، مقدّر و مقرّر كرده است، و در پى آن ، به فلك ، فرشته اى گماشته كه هفتاد هزار فرشته ، همراه او هستند و آنها فلك را مى چرخانند، و چون آن را بچرخانند، خورشيد و ماه و ستاره ها هم با آن مى چرخند و در شبانه روز به منزلگاه هاى خود، كه خداوند عز و جل براى آنها مقرّر ساخته ، وارد مى شوند، و هرگاه گناه بندگان ، بسيار شد و خداوند سبحان، آهنگ آن كرد كه از آنها به عنوان يكى از نشانه هاى خود ، يارى جويد، به فرشته موكّل به فلكْ فرمان مى دهد كه آن فلكى را كه مجارىِ خورشيد و ماه و ستارگان بر آن است ، از جاىِ خود به در برد و آن

1.الفروع من الكافى، ج۵، ص۳۰۷ .

صفحه از 434