جلوه مسائل زنان، در « الكافي » - صفحه 345

جلوه مسائل زنان، در «الكافى»

مريم غفّارى جاهد

چكيده

در اين مقاله ، با استفاده از روايت مندرج در الكافى ، به جايگاه زن در احاديث وارده از معصومان عليهم السلام پرداخته شده و به زنان راوى ، زنان ائمّه عليهم السلام ، زنان پيامبر صلى الله عليه و آله و زنانى كه مورد اعتماد يا احترام ايشان بوده اند نيز اشاره شده است . همچنين نمونه سخنان پيامبر و ائمّه ، در باره زنان و نحوه رفتار با آنها بيان گرديده است .
نگارنده ، به شناسايى انواع زنان باايمان ، مورد اعتماد ائمّه و زنان راوى پرداخته و سفارش ايشان به مردان ، نسبت به رفتار خوب با زنان را بيان مى كند . گرامى داشتن زنان از منظر معصومان عليهم السلام ، نحوه انتخاب همسر در بيانات ائمّه عليهم السلام ، نحوه رفتار با كنيزان و علّت دستور معصومان در دورى جستن از زنان ، از مباحثى است كه در قسمت اوّل مقاله به آنها اشاره شده است . در قسمت هاى بعدى مقاله ، به نقش هاى فرهنگى و اجتماعى زنان در عصر ائمّه عليهم السلام ، و حضور آنان در كنار مردان ، تساوى زنان و مردان در فرهنگ اسلامى ، با توجّه به روايات الكافى اشاره گرديده است .
از نظر نگارنده ، مرحوم كلينى ، در جمع آورى رواياتِ مربوط به زنان ، نسبت به ديگران ، از دقت بيشترى برخوردار بوده است و بر خلاف برخى محدّثان ديگر ـ كه زنان را خوار و سبك مى شمارند ـ ، جايگاه زنان را بالا و والا شمرده و به حضور اجتماعى زنان و بهره مند شدن آنان از امور اجتماعى و فرهنگى ، معتقد بوده است .
كليدواژه ها : زنان راوى ، زنان ، الكافى ، كنيز ، روايات زنان ، رفتار با زنان .

صفحه از 366