جلوه مسائل زنان، در « الكافي » - صفحه 347

در اين احاديث ، به زنان راوى ، زنان ائمّه عليهم السلام ، زنان پيامبر صلى الله عليه و آله و زنانى كه مورد احترام يا اعتماد معصومان عليهم السلام بوده اند ، اشاره شده است . همچنين نمونه سخنان پيامبر و ائمه در باره زنان و نحوه رفتار با آنان، ياد شده است .

الف. انواع زنان

1. زنان باايمان

زنان ، همچون مردان ، به پيغمبر صلى الله عليه و آله ، ايمان آوردند و به احكام اسلام ، عمل كردند و در اين كار ، تفاوتى بين مردان و زنان نبود ، به طورى كه ارزش هر فرد، به ميزان تقواى او دانسته شده، مگر اين كه مردان را بر زنان، برترى و افزونى است كه البته براى اين افزونى ، تعابير ، مختلف است و برخى آن را مربوط به برترى مرد از هر جهت نمى دانند و به امورى خاص ، محدود مى كنند .
على بن حسين عليهماالسلام ، داستان زنى را نقل مى كند كه ايمان او ، موجب توبه مرد بد سابقه اى مى شود كه قصد گناه دارد ، به طورى كه آن مرد ، مستجاب الدعوه مى شود . ۱
با توجّه به اين حكايت مى توان ارزش ايمان هر فرد را نشان برترى او دانست، نه جنسيت . زكريا بن ابراهيم مى گويد : من نصرانى بودم. خدمت امام صادق عليه السلام از چگونگى رفتار با پدر و مادر و خويشاوندان نصرانى ام پرسيدم . ايشان فرمود :
اگر گوشت خوك نمى خورند ، با آنها غذا بخور و به مادرت نيكى كن .۲
مادر اين جوان با ديدن نيكى پسر مسلمانش ، به اصالت دين اسلام پى مى برد و مسلمان مى شود و اين، نشان دهنده درك زنان از مسائل و فطرت پاك آنان است . نتيجه ديگرى كه از اين حكايت به دست مى آيد ، اين است كه اهل كتاب بر خلاف عقيده عوام ، نجس نيستند و مى توان با آنها معاشرت كرد .

1.ر.ك : الكافى، ج ۴، ص ۲۱۳ ـ ۲۱۴.

2.همان، ص ۴۷۳ ـ ۴۷۵.

صفحه از 366