نفي برداشت تحريف از صحيحه هشام در « الكافي » - صفحه 205

رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل مى كند ـ ، در وجه تفاوت اين رقم ، با رقم هفت هزار ـ كه در حديث الكافى آمده ـ مى گويد:
فلعلّ البواقى تكون مخزونة عند أهل البيت عليهم السلام و تكون فيما جمعه أمير المؤمنين عليه السلام ؛ أو جاء الاختلاف من قبل تحديد الآيات و حِسابها؛ أو تكون ممّا نسخ تلاوته . ۱
مرحوم فيض ، در ضرورت تأويل حديثْ ترديدى ندارد و براى تأويل آن ، سه احتمال مى آورد:
احتمال نخست، به همان تأويل صدوق برمى گردد.
احتمال دوم ، ما به التفاوت 6236 آيه از هفت هزار را مربوط به تفاوت در شمارش و تحديد رئوس آيات مى داند.
احتمال سوم ، وقوع نسخ تلاوت است ، كه مورد پذيرش قاطبه عالمان اهل سنّت است. چون نظريه نسخ تلاوت در ميان شيعه ، به شدّت كم طرفدار است، به عنوان احتمال سوم مى آورد؛ همچنان كه حمل بر وحى بيانى را به عنوان احتمال اوّل ذكر مى نمايد.

3 . ساير شواهد نزول وحى بيانى

آيات قرآن و احاديث معتبر در تأييد مفاد اين تأويلْ بيش از آن است كه در اين مجال بگنجد و تنها به ذكر نمونه هايى از آنها بسنده مى شود:

يك . شواهد قرآنى

در اين زمينه ، به ذكر آيات ذيل بسنده مى كنيم:
اوّل . «إِنَّ عَلَيْنَا جَمْعَهُ وَ قُرْءَانَهُ * فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْءَانَهُ» . ۲

1.الوافى ، ج ۹ ، ص ۱۷۸۱.

2.سوره قيامت ، آيه ۱۷ ـ ۱۹.

صفحه از 216