صيانت قرآن از تحريف در احاديث « الكافي » - صفحه 112

شايد برخى به خاطر استادِ شيخ كلينى بودن و كثرت روايت در مورد وى، با تعبير «إمامى ثقة على التحقيق» ياد كرده اند؛ ۱ امّا اين دو معيار در توصيف «احمد بن مهران»، براى هر كسى پذيرفته نيست.
فرد ديگرى كه مى تواند ضعف سند اين حديث را در پى داشته باشد، «محمّد بن الفُضَيل» است كه مراد از وى در اين جا همان «محمّد بن الفضيل بن كثير الصيرفى الأزْدى» است .
گزارش هاى موجود درباره توثيق و تضعيف اين راوى دچار اختلاف و تعارض است. نجاشى، بدون اشاره به توثيق و تضعيف وى فقط روايت او را از امام كاظم و امام رضا عليهماالسلاممطرح نموده است . همچنين برقى، فقط وى را در اصحاب امام صادق ، امام كاظم و امام رضا عليهم السلام برشمرده است .
شيخ طوسى نيز در كتاب الفهرست با تعبير «له كتاب» ، به ارائه سندش به اين كتاب مى پردازد؛ امّا در كتاب رجالش، يك بار از وى در ضمن اصحاب امام صادق عليه السلام ياد مى كند، بدون آن كه چيزى در توثيق يا تضعيف وى بگويد، ۲ يك بار، وى را در زمره اصحاب امام كاظم عليه السلام مى شمرَد، با اين تعبير «محمّد بن الفضيل الكوفى الأزدى ، ضعيف» ۳ و بار ديگر، او را در ميان اصحاب امام رضا عليه السلام مى آورد و در مورد او مى گويد : «محمّد بن الفضيل ، أزدى ، صيرفى ، يرمى بالغلو ، له كتاب». ۴
مرحوم شيخ مفيد، در رساله «الردّ على أهل العدد والرؤية» معروف به «رساله عدديه» مى گويد :
وأمّا رواة الحديث بأنّ شهر رمضان شهر من شهور السنة يكون تسعة وعشرين

1.ر.ك : لوح فشرده دراية النور كه بر اساس مبانى رجالى برخى از محققان در علم رجال، تنظيم شده است .

2.رجال الطوسى، ص ۲۹۲، ش ۴۲۵۹ .

3.همان، ص ۳۴۳، ش ۵۱۲۴ .

4.همان، ص ۳۶۵، ش ۵۴۲۳ .

صفحه از 156