صيانت قرآن از تحريف در احاديث « الكافي » - صفحه 136

نزولِ تفسير از جانب خداوند توسط جبرئيل عليه السلام است ـ مى توان به اين امور استشهاد كرد :

يك . ديگر رواياتى كه در اين باب آمده است

چنانچه گفته شد، در اين باب، تعداد 92 حديث آمده است كه در سيزده حديث از اين تعداد، عبارتى با مضمون «هكذا نزلت» و يا «هكذا نزل بها جبرئيل عليه السلام » و مشابه آن آمده است .
البته از قرار گرفتن اين سيزده حديث، در كنار 79 حديث ديگر ـ كه همه آنها گونه اى تفسير از آيات مربوط به ولايت و امامت را مطرح مى كنند ـ ، نمى توان سياقى براى آنها درست كرد و چيزى شبيه سياق آياتى از قرآن را كه در كنار هم قرار مى گيرند و درباره يك موضوع هستند و به فهم آيه كمك مى كند، ادّعا كرد؛ امّا انسان، اطمينان پيدا مى كند كه اين احاديث، با يكديگر همسو هستند و جهت صدور آنها نيز ارائه يك مطلب است: تفسير برخى از آيات قرآن، به امر ولايت و تعيين مصداق آن .
پس اين سيزده حديث نيز مانند ديگر احاديث باب ـ كه تعداد آنها چند برابر است ـ ، در صدد ارائه تفسير آياتى هستند كه در ضمن آنها آمده اند و نمى خواهند بگويند كه قسمتى از آيه، دچار تحريف به نقصان شده است .

دو . در تعارض بودن غير از اين معنا، با برخى از مسلّمات دين

در معناى اين احاديث، دو احتمال مى رود: يكى همان كه طرح شد و مفصّل درباره آن صحبت شد؛ يعنى دلالت اين احاديث بر اين كه آيات، همراه تفسير آنها نازل شده و مطالبى كه در اين سيزده حديث آمده، مثل مطالبى است كه در ديگر احاديث اين باب يا ابواب ديگر و يا كتب ديگر، به طور پراكنده يا يك جا در تفسير برخى آيات آمده و در اين جا فقط به خاطر حسّاسيت موضوع ولايتْ تصريح شده به اين كه اين تفسير، از ناحيه خدا بوده، نه از طرف شخص پيامبر صلى الله عليه و آله يا خود ائمّه عليهم السلام و با ميل

صفحه از 156