صيانت قرآن از تحريف در احاديث « الكافي » - صفحه 79

حال بحث از اين كه آيا رواياتى با مضمون «نزول القرآن على سبعة أحرف» ، ناظر به همين اختلاف قرائت هاست يا چيز ديگرى را مى گويد؟جاى ديگرى را براى بحث مى طلبد. ۱

3 . تحريف به معناى زياد شدن چيزى به قرآن اصلى (قرآن نازل)

اضافه شدن بخشى از آنچه امروزه آن را به عنوان قرآن مى شناسيم ، از سوى بشر به آنچه از طرف بارى تعالى به عنوان وحى بر آخرين پيامبرش نازل شد ، گونه اى از تحريف است .
اين معنا از تحريف ، با آيات تحدّى ، منتفى است ، علاوه بر اين كه تمامى فرقه هاى مسلمان ، اتفاق نظر دارند بر نفى چنين تحريفى ، چنانچه مرحوم آية اللّه خوئى در البيان مى فرمايد :
والتحريف بهذا المعنى (بالزيادة) باطل بإجماع المسلمين ، بل هو ممّا علم بطلانه بالضرورة . ۲
پس عدم وقوع اين گونه از تحريف ، قطعى است و بجز آنچه گفته شد ، استدلال هايى كه در بحث بعدى (در نفى تحريف به نقصان) بيان مى شود ، اين جا نيز كارايى دارد ؛ يعنى دلالت بر نفى تحريف به زياد شدن بر قرآن اصلى نيز دارند .

4 . تحريف به معناى كم شدن چيزى از قرآن نازل

بدين معنا كه آنچه امروزه (و در سده هاى گذشته) به عنوان قرآنْ در دست ماست ، همه آنچه بر پيامبر صلى الله عليه و آله به عنوان وحى نازل شده ، نيست و بخشى از آن ، از دست رفته

1.جهت ملاحظه بحث مفصّل در باره اختلاف قرائات ، ر. ك : البيان فى تفسير القرآن ، ص ۱۲۲ ـ ۱۹۳ و نيز مقاله «اختلاف قرائت يا تحريف قرآن» از آقاى مرتضى كريمى نيا در مجله علوم حديث (شماره ۴۰) مراجعه فرماييد .

2.البيان فى تفسير القرآن ، ص ۲۰۰ .

صفحه از 156