صيانت قرآن از تحريف در احاديث « الكافي » - صفحه 93

بر عهده گرفته، بيان گشته و به ولايت امير مؤمنان عليه السلام ، تفسير شده است.

3 . حديث هفتم

عَنْ عَبْدِ اللّهِ بْنِ عَجْلانَ عَنْ أبِى جَعْفَرٍ عليه السلام فِى قَوْلِهِ تَعَالَى قُلْ لا أسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أجْراً إِلّا المَوَدَّةَ فِى القُرْبى قَالَ هُمُ الأئِمَّةُ عليهم السلام .
چنان كه ملاحظه مى شود، در اين حديث و حديث بعدى، مصداق واژه «القربى» و «ذى القربى» مشخص شده و مراد اصلى از اين واژه، معيّن شده است.

4 . حديث دوازدهم

عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ كَثِيرٍ عَنْ أبِى عَبْدِ اللّهِ عليه السلام فِى قَوْلِ اللّهِ تَعَالَى وَاعْلَمُوا أنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَىْ ءٍ فَأنَّ للّهِِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِى القُرْبى قَالَ أمِيرُ المُؤْمِنِينَ وَالأئِمَّةُ عليهم السلام .

5 . حديث پانزدهم

عَنْ عَبْدِ اللّهِ بْنِ عَجْلانَ عَنْ أبِى جَعْفَرٍ عليه السلام فِى قَوْلِهِ تَعَالَى أمْ حَسِبْتُمْ أنْ تُتْرَكُوا وَلَمّا يَعْلَمِ اللّهُ الَّذِينَ جاهَدُوا مِنْكُمْ وَلَمْ يَتَّخِذُوا مِنْ دُونِ اللّهِ وَلا رَسُولِهِ وَلا المُؤْمِنِينَ وَلِيجَةً يَعْنِى بِالْمُؤْمِنِينَ الأئِمَّةَ عليهم السلام لَمْ يَتَّخِذُوا الوَلائِجَ مِنْ دُونِهِمْ.
در اين حديث، «المؤمنين»، بر ائمّه اطهار عليهم السلام به عنوان كامل ترين مصداق، تطبيق يافته است.

6 . حديث هجدهم

عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَبْدِ اللّهِ بْنِ جُنْدَبٍ قَالَ سَألْتُ أبَا الحَسَنِ عليه السلام عَنْ قَوْلِ اللّهِ عز و جلوَلَقَدْ وَصَّلْنا لَهُمُ القَوْلَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ قَالَ إِمَامٌ إِلَى إِمَامٍ.
اين حديث، با بيان تفسيرىِ جالب از آيه، واژه «قول» را ـ كه به معناى حجّت الهى است ـ بر ائمّه اطهار عليهم السلام تطبيق داده و پيوسته بودن آن را ـ كه آن هم در آيه مطرح شده ـ بر پى در پى بودن ايشان و در واقع، خالى نبودن زمينْ از آن بزرگواران، به عنوان حجّت هاى الهى و اوصياى پيامبر صلى الله عليه و آله و خالى نبودن هيچ دورانى از ايشان، تفسير نموده است.

صفحه از 156